5e modeli kpss / 5E Öğretim Modeli (Tekniği) - Sinavtime

5e Modeli Kpss

5e modeli kpss

5E Öğretim Modeli (Tekniği)

5E Öğretim Modeli (Tekniği)

5E Öğretim Modeli (Tekniği) Nedir? Yapılandırmacı yaklaşım 5E modeli örneği ve 5E modeli aşamaları. 5E öğretim yapılandırmacı öğrenme yaklaşımında ve probleme dayalı öğrenme yönteminde öğretmenlerin görev ve sorumluluklarını belirleyen bir kuramdır. Yine aynı amaç ve işlevlere yönelik olarak geliştirilmiş 7E öğretim modeli de bulunmaktadır. Öğretme - öğrenme sürecinde aktif rol alan, uygun kazanım ve öğrenme etkinliklerini belirleyen ve süreci planlayan öğretmenin uygulaması gereken ilkeleri düzenler.

5E öğretim tekniği bilginin zihinde yapılanmasına ve öğrenme evrelerinin düzenlenmesine yönelik beş aşamadan oluşmaktadır. Bu beş evreyi uygulama becerisi öğretmenin yeterliğine bağlıdır.

Bunlar:

5E Modeli

5E Modeli Aşamaları

1. Giriş (Girme)

Öğretmen in öğrencilerin ilgi, dikkat ve merakını konuyu çekmesi.

Öğretmenin öğrencilerin ön bilgilerini ve kavram yanılgılarını ortaya çıkarması.

Öğrencilerin hipotez oluşturma becerilerinin geliştirilmesi.

2. Keşfetme

Öğrenciler ürettiği hipotezleri test etmek için veri toplar, değerlendirir ve çözüme ulaşır.

Öğretmen tüm bu süreçlere rehberlik eder.

3. Açıklama

Öğretmen öğrencilerin kavram, ilke ve genellemelere ulaşacağı öğretim etkinliklerini düzenler.

4. Derinleştirme

Öğretmen öğrencilerin kazanmış olduğu kavram, ilke, genelleme ve becerileri yeni aktarmasını sağlayacak öğretim etkinliklerini düzenler.

5. Değerlendirme

Öğretmen öğrencilerin kendi bilgi, beceri ve yeteneklerini değerlendireceği ortamı sağlar.

5E Öğretim Modeli Çıkmış Soru

Uygulanmakta olan ilk ve ortaöğretim programlarının temelini yapılandırmacılık kuramının oluşturduğu be­lirtilmektedir.

Yapılandırmacılık kuramına göre hareket eden bir öğretmenin, sınıfında aşağıdakilerden hangisini yapmaması beklenir? (KPSS )

A) Çeşitli testler kullanarak öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerini belirleme

B) Öğrencilerin konuyla ilgili bilgi sahibi olmadıklarını varsayma ve derse temel kavramları öğreterek başlama

C) Yeni bir konu ya da üniteye başlarken öğrencileri hedeften haberdar etme

D) Öğrencilere proje çalışmalarında ve işbirliğine dayalı etkinliklerde daha fazla rol verme

E) Öğrencilerin görüşlerini ve bakış açılarını dikkate alarak dersi planlama


Çözüm: Yapılandırmacılık bireylerin bilgiyi; deneyim, düşünce ve sosyal çevresiyle etkileşimlerine dayandırarak oluşturmasıdır. Yapılandırmacılık, bilgi ve öğrenme ile ilgili bir kuramdır. Bu nedenle öğretmeyi değil, öğrenciyi ve öğrenmeyi merkeze alır. Öğrenme süreci aktif katılım, işbirliği, bireyin öznelliği, çoğulcu bakış açıları, düşünme ve üreticilik ile bunların yansıtılmasıyla ilişkilidir. Öğrenen yalnızca okuyarak ve dinleyerek değil, tartışma, hipotez kurma, inceleme-soruşturma, projeler yapma, fikirleri savunma ve paylaşma gibi etkinlikleriyle bilgiyi oluşturur. Bilginin algılanmasını değil oluşturulmasını öngörür. Bilginin doğruluğu kişiye, kültüre, duruma göre değişebileceği için, bilginin doğruluğundan çok üretilmesi ve kullanılması öseafoodplus.infoin öğrenci tarafından yapılandırılmasını (oluşturulmasını) ifade eder. Öğrenci bilgiyi aktif olarak özümler ve davranışa dönüştürür. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımında dikkate alınması gereken temel ilkelerden biri; yeni öğrenilecek bilgilerin önceki (mevcut) öğrenilenlere bağlı olmasıdır. Yeni bilgiler, mevcut bilgilere dayalı olarak öğrenilir. Bu nedenle öğretmen, bu öğrenme yaklaşımında öğrencilerinin ön bilgi sahibi olmadıklarını düşünmesi yanlış olacaktır.

CEVAP: B

5E Modeli ile ilgili online soruları çözmek için tıklayınız.


  • I. Öğrencilere bilgi paylaşımı yapabilecekleri öğrenme fırsatları sunması

II. Öğrencilere bireysel proje ödevleri vermesi

III. Öğrencilerin zihinsel olarak yapılandırdığı bilgiyi diğer öğrencilerle paylaşmasına imkan sağlaması

Sosyal yapılandırmacı öğrenme yaklaşımıyla derslerini işlemek isteyen bir öğretmene yukarıdakilerden hangileri önerilmez? (KPSS )

A) Yalnız I    B) Yalnız II    C) Yalnız III   D) I ve III   E) II ve III


  • Ayşe Öğretmen, kaynakları tutumlu kullanmanın aile bütçesine etkisi konulu dersinin sonunda öğrencilerinden tutumlu olma konusunda bu derste öğrendikleri hakkında bir afiş hazırlamalarını ister. Öğrenciler afişlerini tasarlayarak sınıfa gelirler ve öğretmen bu afişleri sınıfın duvarında sergiler. Öğrencilerden Zeki, öğretmenin yanına yaklaşarak “Öğretmenim en çok hangi afişi beğendiniz?” diye sorar. Ayşe öğretmen öğrencisine, “Her biriniz farklı bir şekilde tutumlu olmanın önemini iyi yansıttınız.” diye cevap verir.

Yapılandırmacı öğrenme yaklaşıma göre, Ayşe Öğretmen’in verdiği cevap aşağıdaki öğrenme ilkelerinden hangisiyle açıklanabilir? (KPSS )

      A) Öğrenme sosyal bir aktivitedir.

      B) Öğrenme anlık değildir, zaman alır.

      C) Öğrenme gelişimseldir.

      D) Öğrenme duygusaldır.

      E) Öğrenme özneldir.


  • Aşağıdakilerden hangisi, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre düzenlenen bir sınıf ortamında ders işlenirken yapılması gerekenler arasında yer almaz? (KPSS )

A) Öğretmenin, öğrencilerin sorularını ve ilgilerini takip etmesi

B) Öğretmenin, öğrencilerin yanlış cevaplarına karşılık doğru cevabı vermesi

C) Öğrencilerin, yeni teoriler ortaya koyan düşünürler olarak görülmesi

D) Öğretmenin, öğrencilerle etkileşim içinde bulunması

E) Öğrencilerin hatalarının öğrenme aracı olarak kullanılması


  • Uygulanmakta olan ilk ve ortaöğretim programlarının temelini yapılandırmacılık kuramının oluşturduğu belirtilmektedir.

Yapılandırmacılık kuramına göre hareket eden bir öğretmenin, sınıfında aşağıdakilerden hangisini yapmaması beklenir? (KPSS )

A) Çeşitli testler kullanarak öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerini belirleme

B) Öğrencilerin konuyla ilgili bilgi sahibi olmadıklarını varsayma ve derse temel kavramları öğreterek başlama

C) Yeni bir konu ya da üniteye başlarken öğrencileri hedeften haberdar etme

D) Öğrencilere proje çalışmalarında ve işbirliğine dayalı etkinliklerde daha fazla rol verme

E) Öğrencilerin görüşlerini ve bakış açılarını dikkate alarak dersi planlama


  • ’te uygulamaya konulan ilköğretim programlarının dayandığı belirtilen yapılandırmacı (oluşturmacı) öğrenme yaklaşımı için aşağıdakilerden hangisi doğrudur? (KPSS )

A) Öğretmen, bilgileri yapılandırarak sistematik bir biçimde öğrenciye sunmalıdır.

B) Bilginin nasıl yapılandırılacağını ve nasıl kulanılacağını, ders kitapları ve öğretmen kılavuzları ayrıntılı olarak anlatmalıdır.

C) Öğrencilerin, önceden öğrendikleri bilgileri zaman zaman tekrar edip hatırlamaları önemlidir.

D) Öğrenciler, öğretmenden, öğretim araçlarından ve kitaplardan öğrendikleri bilgileri gerektiği zaman ve kendilerinden istendiğinde bir düzen içinde sunmalıdır.

E) Bilişsel etkinlikler içinde öğrenilen yeni bilgiler eski öğrenilenlerle birlikte yorumlanır, geliştirilir ve sentezlenir.


  • Uygulanmakta olan ilk ve ortaöğretim programlarının temelini yapılandırmacılık kuramının oluşturduğu belirtilmektedir.

Yapılandırmacılık kuramına göre hareket eden bir öğretmenin, sınıfında aşağıdakilerden hangisini yapmaması beklenir? (KPSS )

A) Çeşitli testler kullanarak öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerini belirleme

B) Öğrencilerin konuyla ilgili bilgi sahibi olmadıklarını varsayma ve derse temel kavramları öğreterek başlama

C) Yeni bir konu ya da üniteye başlarken öğrencileri hedeften haberdar etme

D) Öğrencilere proje çalışmalarında ve işbirliğine dayalı etkinliklerde daha fazla rol verme

E) Öğrencilerin görüşlerini ve bakış açılarını dikkate alarak dersi planlama


  • Aşağıdaki durumlardan hangisi, yapılandırmacı yaklaşıma dayalı olarak öğrenme-öğretme sürecinde teknoloji kullanımına ilişkin bir strateji olabilir? (KPSS )

A) Öğrencilerin elle yazı yazmak yerine kelime işlemci programlar kullanarak yazmalarının sağlanması

B) Öğrencilerin grup çalışmasıyla oluşturdukları kavram haritasını tepegözle sınıfa sunmaları

C) İngilizce öğretmeni olmadığı için öğrencilere derste gramer kurallarının anlatıldığı film izletilmesi

D) Öğrencilerin zayıf becerilerini belirleyip bunlara dair tekrar ve alıştırma programlarının izletilmesi

E) Öğretmenin ders anlatırken projeksiyon ve tepegöz kullanması


  • Ernst Von Glasersfeld’e göre eğitimin temel amacı, bireylerin düşünmeyi öğrenmeleridir. Her bireyin farklı yaşantısı olduğundan herkesin bilgiye ulaşma yolu aynı değildir. Bireyler ön bilgileriyle yeni bilgileri ilişkilendirerek bilgiyi anlamdırırlar.

Buna göre Ernst Von Glasersfeld’in hangi öğrenme yaklaşımının temel kuramcısı olduğu söylenebilir? (KPSS )

A) Bağlaşımcılık

B) Sosyal Bilişsel Kuram

C) Yapılandırmacılık

D) Tam Öğrenme

E) Kavram Öğrenme


  • Öğretmen, &#; Öğretme-öğrenme sürecinde öğrencileriyle birlikte öğrenir. &#; Öğrenenleri iş birliği içinde çalışmaları konusunda yönlendirir. &#; Öğretme-öğrenme sürecinde etkin bir araştırmacıdır. &#; Öğrenenlere, bilgiye ulaşma yollarını keşfetmelerinde yardımcı olur.

Yukarıdaki özelliklere sahip olan bir öğretmenin, aşağıdaki öğretme-öğrenme yaklaşımlarından hangisini benimsediği söylenebilir? (KPSS )

A) Proje tabanlı

B) Davranışçı

C) Konu merkezli

D) Geniş alan

E) Yapılandırmacı


  • Dersinde maddelerin ısı iletkenliği ve yalıtım konusunu işleyen öğretmen, öğrencilere evde kaynayan çorbayı karıştırırken elin yanmaması için metal veya tahta kaşıktan hangisinin tercih edilmesi gerektiğini sorar ve nedenlerini grup arkadaşlarıyla paylaşmalarını sağlar.

Bu etkinlik, yapılandırmacı öğrenmenin 5E modelinin hangi aşamasını en iyi ifade eder? (KPSS )

A) Keşfetme

B) Derinleştirme

C) Girme

D) Açıklama

E) Değerlendirme

Bugün 1, bugüne kadar toplam kez ziyaret edildi.

BilgiKültür içinde 5E ÖĞRENME MODELİ ÇIKMIŞ SORULAR, YAPILANDIRMACILIK ÇIKMIŞ SORULAR, YAPILANDIRMACILIK ve 5E ÖĞRENME MODELİ ÇIKMIŞ SORULAR etiketleriyle tarihinde Nuh Azgınoğlu tarafınadan gönderildi.

5E &#;ĞRENME MODELİ NEDİR? AŞAMALARI NELERDİR?

5e-ogrenme-modeli-nedir-asamalari-nelerdirpng
5E Öğrenme Modeli yapılandırmacı bir anlayışla çağdaş eğitim sisteminin içinde bulunan  uygulamaların 5 aşamasından oluşmaktadır. Öğrenmenin kavramsal dönüşümü ile inşacı bir öğrenme modelini temel alan 5E Öğrenme Modeli kalıcı bir öğrenmenin gerçekleşebilmesi için öğrencinin önceden konu ile ilgili fikirlere sahip olması, karşılaşacağı yeni fikirlere açık olması, sonradan karşılaşacağı yeni bilgileri var olan kavramsal çerçeveye entegre edilmesi gerektiğini savunmaktadır. bir eğitimin, birden fazla bileşeni elinde bulundurduğu görüşünü öne sürmektedir. Bu bakımdan 5E Öğrenme Modeli eğitmenlerin ve öğretmenlerin, öğrenme tarzlarındaki farklılık bulunan öğrencilere ulaşabilecek öğrenme ortamlarının tasarlanmasını sağlamaktadır
Öğrenme Deneyimi Nasıl Güçlenir : 5E Öğrenme Modeli 
Eğitim ve öğrenme konusunda yapılan disiplinler arası araştırmalarda ve çalışmalarda öğrenciler öncelikle öğrendikleri bilgileri yararlı ve anlamlı bulmalı, daha sonra ise yeni öğrendikleri bilgileri önceden öğrendikleri bilgiler ile karşılaştırabilme ve yeni fikirler geliştirme sürecine etkin olarak dahil edilmelidir. Öğrenciler son aşamada önceden ve sonrasında edindikleri bilgiler toplamını kendi içlerinde değerlendirilmeli ve yeni durumlara entegre edebilmelidir.
5E Öğrenme Modeli öğretmenlerin ve eğitmenlerin bilgileri kullanabilecekleri ve hatırlayabilecekleri beş kelime ile özetlemeleri gerektiği üzerinde durur.
5E Öğrenme Modelinin Yararları
5E Öğrenme Modeli öğrenci merkezli bir model olmasından dolayı öğrencileri girişimciliğe teşvik eder. Bilgiye ilk ve birincil kaynaklardan ulaşılmasını temel alan 5E Öğrenme Modelinde temel amaç öğrencilerin öğrenmeyi nasıl öğrenecekleri konusunda yol göstermektir. 5E Öğrenme Modelinde yapılan etkinliklerin hafta içinde tamamlanması önerilmektedir. 
5E Öğrenme Modeli Aşamaları
Bybee ve arkadaşları tarafından geliştirilerek rapor edilen,
5E Öğrenme Modelinde öğrencinin öğrenme sürecinin merkezinde yer aldığı 5 aşama mevcuttur. Bu aşamalar; Dikkat Çekme, Keşfetme, Açıklama, Derinleştirme ve Değerlendirmedir(Özbek, ). Bu aşamalar sırayla uygulandığı takdirde öğrenme üzerinde büyük etkisi olduğu yapılan araştırmalarda ortaya çıkmıştır.
5E Öğrenme Modeli Aşamaları
Dikkat Çekme basamağı ön öğrenmenin gerçekleştirildiği, öğrencide merak duygusunun uyandırıldığı aşamadır. Bu aşamada öğretmen öğrencilere yönelttikleri sorularla onların dikkatini çekmeye çalışır. Öğrencileri derse teşvik eden ve ön bilgilerini yoklamaya dayalı bir aşamadır.  Öğretmen öğrencilerin öğrenmesi gereken kavram ve ilkeleri, öğrenciye hazır olarak vermemektedir.  Öğrencilerin dikkatini çekecek ”Neden?,Bununla ilgili ne öğrenebilirim?, Bu problem nasıl çözülebilir?, Bu neden oldu? gibi sorular sorarak öğrencinin merak duygusu uyandırılmakta ve öğrencide var olan bilgilerin hatırlatılması sağlanmaktadır. 5E Öğrenme Modelinin Dikkat Çekme aşamasında öğrenciler sorulan sorularla konuya motive edilmektedir. 
 
Keşfetme basamağı, öğrencinin bir soru ya da problem ile karşı karşıya bırakıldığı ve çözmesinin beklendiği bir aşamadır. Öğrenci için aktif bir basamak olan keşfetme basamağında öğrenciler bireysel ya da grup olarak araştırma ve çalışmalar yapabilirler. Bilimsel süreç becerilerinin öğrenciler tarafından kullanıldığı bu aşamada bilgiler birincil kaynaklardan elde edilmektedir. Deney, gözlem, laboratuvar etkinlikleri, araştırma ve işbirliği çalışmalarının beraber olarak yapılabildiği keşfetme aşamasında öğrenciler fikir ve soru üretme sürecine dahil olurlar yeni hipotezler geliştirebilirler,  kendi kararlarını alabilirler ve kararlarını başka kararlarla karşılaştırabilirler. 
 


Açıklama - Explain
Açıklama basamağında öğrenciler verilen soruyu ya da problemi nasıl çözdüklerini, çözüm sırasında bilgilere nasıl ulaştıklarını, hangi yolları kullandıklarını ve elde ettikleri bilgileri sınıfta belirtirler. Öğretmen  öğrenciye ipuçları vererek ve ona rehberlik ederek konunun amacına yöneltmeye çalışır ve öğrencinin kendi kavram ve tanımları kullanarak açıklamasını sağlar.
Açıklama basamağında öğrencinin bilimsel bir dil kullanması, sunduğu açıklamaları eleştirel bir bakış açısıyla yapmış olması, eski ve yeni bilgileri karşılaştırır nitelikte olması beklenmektedir.  
 


Derinleştirme - Elaborate
Derinleştirme basamağında öğrenciler yeni bir problem çözmeye teşvik edilmekte ve bu problemin çözümünde önceden öğrenmiş oldukları kavramlarla ilgili olarak alt kavramlar elde ederler ve bu sayede öğrencilerin kavramsal anlama yetenekleri geliştirilmekte ve pekiştirilmektedir. Derinleştirme basamağında öğrenciler önceki öğrenmeler ile yeni öğrenmeler arasında ilişki ve kavramsal bağlantılar kurarak, elde ettikleri verileri yeni durumlar arasında bağlantı kurarak, elde ettikleri kanıtlardan uygun sonuçlar çıkartırlar. Diğer öğrenciler tarafından sunulan kanıtları eleştirebilirler. 
Değerlendirme basamağı öğretmen ve öğrenci ile birlikte gerçekleştirilmektedir. 5E Öğrenme Sürecinin son aşaması olan değerlendirme basamağında öğrenciler süreç sonunda yeni bilgi ve beceriler öğrenmişlerdir ve bu aşamada öğrenci merkezli bir değerlendirme faaliyeti yürütülür. Öğrenciden süreci tanımlayan bir rapor yazması istenir. Hazırlanacak olan raporun içinde öz değerlendirme, öğretmen gözetimi, performans ve rubrik değerlendirme yöntemleri bulunmaktadır.
 

Sınav Eğitim Kurumları ve Sınav Koleji olarak öğrencilerimizin akademik ve sosyal alanda gelişimlerini desteklemekteyiz. Detaylı bilgi almak ve size en yakın Sınav Koleji ve Sınav Eğitim Kurumlarını öğrenmek için 99 77 numaralı hattımızdan bizimle iletişime geçebilir, Sınav Koleji Resmi İnternet Adresimizden bizlere ulaşabilirsiniz.

nest...

batman iftar saati 2021 viranşehir kaç kilometre seferberlik ne demek namaz nasıl kılınır ve hangi dualar okunur özel jimer anlamlı bayram mesajı maxoak 50.000 mah powerbank cin tırnağı nedir