İlkokul 3. sınıf matematik dersi, Tablo, Nesne ve Şekil Grafiği konu anlatımını bu sayfada bulabilir ve pdf olarak indirebilirsiniz.
BU KONUDA NELER ÖĞRENECEĞİZ?
→ Nesne ve şekil grafiği oluşturma
→ Çetele ve sıklık tablosu oluşturma
Elimizdeki verileri tablo, nesne ve şekil grafiği şeklinde düzenleyerek bu verilerle ilgili daha kolay karşılaştırma ve yorumlama yapabiliriz. Şimdi aşağıda hazırlanmış tablo, nesne ve şekil grafiği ve tabloları inceleyelim.
Nesne grafiğinde veriler yerine günlük hayattan varlıkların resimleri kullanılır. Örneğin aşağıdaki gibi sevilen spor dalları için top kullanılmıştır.
Müdür Yardımcısı Adnan Bey, okulda açılacak kursları belirlemek için öğrencilere en sevdiği spor dallarını sordu. Verilen cevaplarla aşağıdaki nesne grafiğini oluşturdu.
Adnan Bey, nesne grafiğinden faydalanarak aşağıdaki şekil grafiğini oluşturdu.
Şekil grafiğinde nesne grafiğinden farklı olarak veriler yerine istenilen şekiller kullanılır. Örneğin aşağıdaki grafikte sevilen spor dalları yerine yıldız kullanılmıştır.
Grafiği yorumladığımızda aşağıdaki bilgileri elde edebiliriz.
Grafiklerdeki bilgilerden yola çıkarak çetele ve sıklık tabloları hazırlayalım. Her resim, 9 kişiyi göstermektedir. Öyleyse çeteleye her resim için 9 çizgi çizmeliyiz. Buna göre çetele tablosu yapalım.
Her resim, 9 kişiyi göstermektedir. Buna göre sıklık tablosu yapalım.
3. sınıf Tablo, Nesne ve Şekil Grafiği konusunu pekiştirelim.
Bir tabloda verilen rakamlar, bilgilerin neyi ifade ettiğini çok iyi bilmeliyiz. Soldan sağa ve yukarıdan aşağıya bakarak neyin neye denk geldiğine bakmalıyız ve isteneni bulmalıyız.
Aşağıdaki tabloda, 4 futbolcunun bir sezon boyunca attıkları gol sayıları verilmiştir.
Bu tabloyu incelediğimizde şu yorumları yapabiliriz:
» En çok gol atan futbolcu Umuttur.
» En az gol atan futbolcu Emredir.
» Burak, Emreden 1 gol fazla atmıştır.
Bu tablodan çıkaramayacağımız yorumlar ise:
» En güzel golü Selçuk atmıştır.
» Umutun attığı gol sayısı Emrenin attığı gol sayısının iki katıdır.
Bir grafikte verilen işaret ve şekillerin neyi ifade ettiğini çok iyi bilmeliyiz. Soldan sağa ve yukarıdan aşağıya bakarak neyin neye denk geldiğine bakmalıyız ve isteneni bulmalıyız.
Yukarıdaki sütun grafiğinde beş arkadaşın bir yılda okudukları kitap sayıları verilmiştir.
Bu grafiği incelediğimizde şu yorumları yapabiliriz:
» En çok kitabı Tuba okumuştur.
» En az kitap okuyan Alidir.
» Enes ve Sevginin okudukları kitap sayısı aynıdır.
Bu grafikten çıkaramayacağımız yorumlar ise:
» Merve en çok hikaye türündeki kitapları sevmektedir.
» Tubanın okuduğu kitap sayısı, Alinin okuduğu kitap sayısının iki katıdır.
» Erkekler kızlardan daha fazla kitap okumuştur.
GÖRSEL OKUMA KONUSUNUN TÜM BAŞLIKLARI
⇒Görsel Okuma Konu Anlatımı
⇒Trafik İşaretlerini Okuma Konu Anlatımı
⇒Akıllı İşaretleri Okuma Konu Anlatımı
⇒Harita ve Kroki Okuma Konu Anlatımı
⇒Tablo ve Grafik Okuma Konu Anlatımı
⇒Karikatür Okuma Konu Anlatımı
Şimdi bu konuda bir örnek yapalım ve nesne ve şekil grafiği nasıl oluşturulur inceleyelim.
Örnek: Bir okulda kurs açılacaktı ve bu kurs için öğrencilere hangi spor dalları sevildiği soruldu. Öğrenciler şu cevapları verdiler
Spor dalı Öğrenci sayısı
Basketbol 4 öğrenci
Futbol 6 öğrenci
Voleybol 3 öğrenci
Tenis 5 öğrenci
Gördüğümüz gibi yukarıda bir tablo oluşturduk ve farklı spor dalları üzerinden öğrencilerin hangi sporları sevdiğine baktık. Böylece kaç tane öğrencinin hangi spor dalını sevdiğini şimdi öğrenmiş olduk. Şimdi bunun üzerinden bir grafik oluşturabiliriz.
Grafik oluşturma: Yukarıdaki verileri inceleyerek bir grafik oluşturabiliriz. Öncelikle grafik oluştururken bir dikey bir de yatay doğru çizelim. Daha sonra bu doğruların mutlaka kesişmesine dikkat edelim. Dikey kesim öğrenci sayısı olacak. Yatay kesimi ise spor dalları olacak. Yatay kısımda sırasıyla spor dallarını yazacağız. Öğrenci sayısına ise sıfır noktasından başlamak suretiyle yukarı doğru 18’e kadar toplamda 18 öğrenciyi yazacağız.
Daha sonra her spor dalının üzerinden dikey bir çizgi çekeceğiz. Bu çizgileri hangi spor dalını kaç tane öğrenci tercih etmiş ise buradaki sayı ile kesiştireceğiz. Bu kesişme mutlaka dik bir kesişme olmalıdır.
İşte bu şekilde kolayca grafiğimiz oluşturabilir ve artık öğrencilerin sevdiği spor dallarını yorumlama şansını elde edebiliriz. Bu yorumları yaparken tabloyu kullandık ve grafiği oluşturduk. Şimdi artık hangi kursların açılabileceğini grafiğe bakarak inceleyebilir ve yorumlama ile beraber daha iyi anlayabiliriz.
Bu şekilde birçok farklı konu üzerinden tablo oluşturabilir ve daha sonra tabloya bakarak bir grafik elde etme şansını elde edebilirsiniz. Bu sayede eldeki verileri karıştırmadan çok daha etkin bir şekilde yorumlama gerçekleştirebilirsiniz.
Not: Grafik oluştururken dikkat etmeniz gereken çok önemli bir husus bulunmaktadır. Mutlaka hem yatay hem de dikey olarak elde ettiğimiz veriler arasındaki mesafe aynı olmalıdır. Bu aralıkları eşit oranda tutmalı ve düzgün bir şekilde yerleştirmelisiniz. Böylece verileri karıştırmadan çok daha düzgün bir şekilde yatay ve dikey doğrultuda verileri birleştirmeniz mümkün.
Aynı zamanda yukarıdaki verileri kullanarak bir çetele oluşturabilirsiniz. Yani bir tablo üzerinden hangi spor dallarına hangi öğrencilerin sevdiğine dair çetele elde etmeniz mümkün. Ayrıca yine bu grafiğe bakarak sıklık tablosunu da elde edebilirsiniz.
Şimdi siz de başka bir örnek alın ve öncelikle bunu düzgün biçimde tablo haline getirin. Daha sonra bu tablo üzerinden dikkatli bir şekilde grafiği oluşturun. Artık grafiği kolay bir şekilde yorumlayabilir ve verileri karıştırmadan inceleme şansını elde edebilirsiniz.