Рулетка – Metre / şerit metre
Шуруповёрт (аккумуляторная отвертка) – akülü vidalama
Дрель – delici matkap
Перфоратор – kırıcı delici
Сверло – uç / matkap ucu
Пила – testere
Степлер – zımba
Рубанок – planya
Молоток – çekiç
Топор – balta
Плоскогубцы – pense
Щипцы – kerpeten
Клещи – kargaburun (дословно: нос вороны)
Переставные клещи – papağan pense (дословно: клещи-попугай)
Кусачки / бокорез – yan keski
Отвертка – tornavida
Напильник / надфиль – eğe
Гаечный ключ – kombine anahtar
Разводной ключ – ingiliz anahtarı / kurbağacık
Газовый ключ – boru anahtarı
Ключ звездочка – yıldız alyan anahtar
Шестигранный ключ – alyan anahtar
Рожковый ключ – iki ağız anahtar / açık ağız anahtar
Накидной ключ – yıldız anahtar / yıldız iki ağız anahtar
Торцовый ключ – lokma
Струбцина – işkence (дословно: пытка, мучение)
Зубило – keskı
Гвоздодёр – levye / sökü demiri
Лобзик – kıl testere
Долото – iskarpela
Рубанок – el rende
Пикообразное зубило – murç kırıcı
Пистолет заклепочный – perçin tabancası
Паяльник – lehim makinesi
Budama en önemlilerinden biridir ve aynı zamanda meyve ağaçlarına bakmadaki zor anlardır ve sağlıkları ve üretkenlikleri doğrudan bu prosedürün ne kadar düzenli ve teknolojik olarak doğru olduğuna değil, aynı zamanda yılın hangi saatine de bağlıdır. tutuluyor. Elma ağaçlarını kışın budamanın mümkün olup olmadığı ve nasıl düzgün yapılacağı hakkında daha ayrıntılı olarak anlatacağız.
Budama, nasıl ve ne zaman yapıldığına bağlı olarak, elma ağacı için ciddi bir stres haline gelebilir, aynı zamanda gelişme, gençleşme ve yoğun meyve verimi için bir teşvik olabilir. Bu nedenle, hangi biyolojik yasaların bu bitki türlerinin faaliyetlerini yönettiği hakkında temel bir bilgi edinmeden ağaçları doğru bir şekilde budamalarını öğrenmek imkansızdır.
Önemli!Çoğu ağaç türü, yan dalların ve genç sürgünlerin vejetatif büyümesinin artmasıyla budamaya yanıt verir, ancak bu işlemler her zaman bitkiye faydalı olmaktan uzaktır.
Yazın sonlarında veya sonbaharın başlarında, vejetasyon süreçleri yavaş yavaş söndüğü ve ağaç dinlenmeye hazır hale geldiği zaman, bu tür bir stimülasyon, kış aylarında bol miktarda genç büyümenin donacak ve donma direncini arttırmak için ağacın kurtarılması gereken güçlerin ortaya çıkmasına yol açacaktır. çarçur.
Bu nedenle, sonbaharda yeşilin ve odun kütlesinin büyümesini teşvik eden budama gibi azotla ağaç beslemek kesinlikle yasaktır.
Öte yandan, çiçeklenme (ilkbahar) veya meyvelerin dökülmesi (yaz başlarında) sırasında kök budaması elma ağacına da zarar verebilir, çünkü dallar, yapraklar ve meyveler için amaçlanan besinleri içeren kesiklerden bol miktarda meyve suyu drenajına yol açacaktır. çiçek tomurcukları. Ek olarak, patojenik mikroorganizmaların ve diğer bahçe zararlılarının yoğun gelişme döneminde, bu tür kesimler her türlü enfeksiyon için gerçek bir geçittir.
Biliyor musunVahşi doğada bir elma ağacı iki yüz yıla kadar büyüyebilir, üç yüze kadar bir armut ve ardıç - hatta iki bine kadar büyüyebilir.Ancak, büyük şehirlerde ekilen ağaçlar ortalama olarak sadece sekiz yıl yaşar.
Kışın, elma ağacı dinlenir, dallarındaki sap akışı neredeyse yoktur ve tüm düşmanları - mantarlar, virüsler ve böcekler - aktivite göstermezler.
Böylece, bu dönemde budama, ağaç üzerinde strese neden olmaz, ancak ilkbaharın başlangıcında, sap akışı başladığında ve tedavi edilen "yaralar" zaten hafifçe iyileşir, fazla elma dallarından kurtulmak, aktif uyanma için bir sinyal olarak algılanır, yani, bahçıvanın ihtiyaç duyduğu sonuç.
Budama elma ağaçlarının sadece kışın gerekli olduğu söylenenleri takip etmez. Bu, prosedürün türüne ve amacına bağlı olarak, farklı zamanlarda yapılabilir, ancak bu çalışmanın ana kısmı , kış aylarında veya ilkbaharın başlangıcında, en şiddetli donların çoktan geride olduğu, ancak özsu akışının henüz başlamamış olduğu dönemlere düşer.
Önemli!Elma ağacı, budama işlemini çok iyi tolere eden ve verimli bir şekilde tepki veren ağaç türlerine aittir.
Kışın, yaşlarına, çeşitlerine ve diğer özelliklerine bakılmaksızın herhangi bir elma ağacını budayabilirsiniz, ancak bazı faktörlerin hala göz önünde bulundurulması gerekir.
Özellikle, daha dikkatli olmak gerekirse, genç fidelerdeki çalışma zamanlaması ile düşük sertlikte olan çeşitler gibi, kesim alanlarında özellikle donma riski altında olmaları gerekir.
Şiddetli donların sona ermesinden önce bile budamayı kolayca tolere edebilen kışa dayanıklı çeşitleri, örneğin:
Biliyor musunNew Yorklular Manhattan'da yetişen bir elma ağacının yaşının 370 yaşında olduğunu ve ağacın hala meyve verdiğini iddia ediyor.
Ek olarak, kış için uygun şekilde hazırlanmamış ağaçlar, örneğin:
Yetişkinlerde, kışın elma ağaçları her tür hurdayı - sıhhi, şekillendirici, yaşlanma karşıtı - yapabilir. Bu dönemde genç fideler için, kural olarak, sadece sıhhi budama kullanılır ve tacın oluşumunda olduğu gibi, donlar nihayetinde toplanıncaya kadar ertelemek daha iyidir (ancak güney bölgelerinde veya anormal derecede ılık bir kış aylarında, doğru ekilmiş ve bakımlı bir ağaç olabilir. Döşeme ve düşük sıfır sıcaklıklarda).
Elma ağaçlarının kış budaması için genel kurallar vardır; ancak, işlemin amacına bağlı olarak, ağacın yaşı, büyüdüğü bölgenin yanı sıra, dalların veya bunların parçalarının çıkarılmasının zamanlaması ve düzeni önemli ölçüde farklılık gösterebilir.
Kış budamasında en zor anlardan biri doğru zamanlamadır . Bu konuda takvime katılamazsınız, çünkü Moskova Bölgesi ve Kırım'da kışın farklı zamanlarda sona erdiği ve farklı derecelerde ciddiyeti olduğu açıktır. Buna göre, güney bölgelerinde Ocak ayının başlarında yapılabilecekler, kuzeydeki Mart ayının sonuna ertelenmelidir.
Önemli!Tüm meyve ağaçları arasında, ilk olarak elma ağaçlarını ve diğer çekirdekli meyvelerin (özellikle armutların) budanması mümkündür.Kirazlar, kirazlar, erikler ve diğer taş meyveler don döneminde yapılan benzer prosedürleri tolere eder, bu nedenle ilkbahara yakınlaşmaya başlarlar.
Budama süresinin belirlenmesinde genel ilke, prosedürün, bir yandan, sert donların sona ermesinin ardından ve diğer yandan, meyve suyunun hareketinin ağacın hava kısmında başlamasından önce yapılması gerektiğidir.
Bununla birlikte, bitkilerin uyanma anının tomurcukların ağaçta şişmesinden önce meydana geldiğini akılda tutmak önemlidir: “yeşil koni” denilen görünüm, belirli bir süre devam eden aktif özsu akışının bir sonucudur. Bu nedenle, tomurcuklar şişirildikten sonra, elma ağacının budanması çok geç kalmıştır, ancak ilk yapraklar ortaya çıkmadan önce yaklaşık bir ay kalmıştır.
Bir elma ağacındaki sap akışının başlangıcını belirlemek çok kolaydır. Bunu yapmak için, ağacın yakınında küçük bir vuruşu kesmek ve kabuğunu ondan çıkarmaya çalışmak yeterlidir. Bu kadar çaba harcamadan mümkün olsaydı, an kaçırıldı.
Bununla birlikte, budama ile acele etmek mümkün değildir, çünkü sonraki donlar ağaca ciddi şekilde zarar verebilir. Negatif sıcaklığın kendisi prosedürün önünde bir engel değildir, ancak donun -5 ... -7 ° C'den daha güçlü olmaması önemlidir, aksi takdirde kırılgan dallar kolayca zarar görebilir. Budama sırasında dallarda buz ve kar "kepi" bulunmaması çok önemlidir - bu da kırılma ve ayrılma ile tehdit eder.
Önemli!Budama için bir an seçerken, yalnızca mevcut hava durumunu değil, önceki haftalardaki tabiatın durumunu ve gelecek zaman için öngörülen durumu da hesaba katması gerekir (sıcaklıkların -10 ° C'ye veya daha fazlasına düşmesi bekleniyorsa prosedür ertelenmelidir).
Islak veya nemli havalarda kasırga rüzgarları sırasında veya hemen sonrasında iş yapmayı planlamamalısınız, çünkü tüm bu faktörler elma ağacına ek “endişe” yaratmadaki olumsuz sonuçların olasılığını artırır.
Budama sürecinde, dalların tamamen sökülmesi ve kısaltılması gerçekleştirilebilir. Bu tür çalışmaların her birinin kendi kuralları vardır.
Dalları çıkarmak her zaman "halka üzerinde" yapılmalıdır. Bahçıvanların terminolojisinde, bir halka, bir dalın tabanında, gövdeye bağlanma noktasında oluşan karakteristik bir akıma karşılık gelir. Bu akışın ortasında, daha fazla yenilenme kabiliyetine sahip bitki hücreleri bulunur, bu nedenle böyle bir halka içinde yapılan bir kesim, ağaca çok fazla acı çekmeden hızlıca iyileşir.
Bu nedenle, bir dalı çıkarırken kütükler bırakamazsınız, ancak aynı zamanda onu en üste kesemezsiniz, gövdeye bağlandığı yerde oyuk şeklinde bir oyuk bırakabilirsiniz.
Bir halkanın görsel tanımı konusunda deneyimli olmayan yeni başlayanlar için, özellikle de gövdeye çok keskin bir açıyla büyüyen dallar hakkında konuşuyorsak, uzmanlar zihinsel olarak dalı doğrudan tabanından çıkarmak için seçilen dallara dik bir çizgi çizmelerini tavsiye ederler (doğrudan kesilmiş gibi açı) ve bu dalın bağlı olduğu gövdeye paralel uzanan ikinci bir hat. Belirtilen iki çizginin birleştirilmesiyle elde edilen açı, kesimin gerçekleştirildiği yer olacak bir bisector ile bölünmelidir.
Önemli!Dal tamamen çıkarıldığında kenevir bırakan veya halka şeklindeki akışın dibine zarar veren yanlış testere açısı seçimi, ağaçların kesildikten sonra dezenfekte edilmesini göz ardı ederek, dalların ve gövdelerin sonraki bozulmalarının ana nedenleridir.
Dış dal böbreklerinde veya iç böbreklerde - kısalma dalları iki şekilde gerçekleştirilir . Elma ağacının tepesini yok etmek ve genişletmek istiyorsanız ilk yöntem kullanılırken, ikincisi ise, dalları biraz yükseltmek suretiyle tepenin kalınlaştırılması gerektiğinde kullanılır. Dalın böbreğe kısaltılması için şema, bıçağın, tabanının 2-3 mm altında bir yüksekliğinde, böbreğin karşısındaki tarafından hareketini içerir. Kesim açısı - 45 °. Doğru yönde bıçak, 2-3 mm yükseklikte böbreğin üzerine çıkmalıdır.
Zayıf büyüyen ağaçlarda, ana dalların iletkenlerinin yıllık büyümenin yaklaşık% 50 oranında kısaltılması önemlidir; aksi takdirde, tabanda yanal sürgünler oluşmaz. Bu patern “geri büyüme” budaması olarak adlandırılır. Hem genç elma ağaçlarında hem de başlangıçta doğru şekilde oluşturulmamış yaşlı ağaçlarda kullanılır.
Ilımlı yıllık büyümesi olan çeşitler için, yalnızca iletkenin üst böbreğini kesmek yeterlidir, bu iyi bir dallanmayı uyarır.
Budama elma ağaçlarının sonbahardaki özellikleri hakkında da bilgi edinin.
Ayrıca, meyvenin biçimlendirici aşamasında olan elma ağaçlarının (genellikle bu süre 6-15 yaşını yakalar) sürekli bir artışa ve üretkenlikte sürekli bir artışa neden olması gerekir. Bu amaçla, tacı inceltme ve üniform aydınlatmasını sağlamanın yanı sıra, üzerinde meyvelerin geliştiği halka oluşumunu sağlamak gerekir. Bu sorun çok yıllık dalları ve yıllık büyümeleri kısaltarak çözülür, dahası, dalları halkaları biriktirmek imkansızdır, aralarında optimal mesafe 10-15 cm olmalıdır.
Daha yaşlı, fakat henüz yaşlı olmayan elma ağaçlarında (yaklaşık 30 yaşına kadar), yalnızca sıhhi budama yapılır - birbirlerini çoğaltan ve dalların taçlarının aydınlatmasına müdahale eden üstlerin çıkarılması. Ayrıca çok uzun dalları kısaltabilirsiniz, bu da meyvelerin oluşumunu uyarır.
Elma ağacı piyasaya sürülürse (doğru şekilde oluşturulmaz ve düzenli olarak kesilmez), ayrıca yan filizlerin gelişimini teşvik etmek için tüm dalları% 50 oranında inceltmek ve bazen kısaltmak gerekir.
Biliyor musunGuinness Rekorlar Kitabı'nda listelenme onuruna layık görülen en büyük elma, 1 850 g ağırlığında olup, 2005 yılında Japon Chisato Iwasaki tarafından büyütülmüştür.
Yaşlı elma ağaçlarının (30 yıl sonra) üretkenlikteki düşüşü durdurmak ve ağacın "üretken" ömrünü uzatmak için gençleştirici bir budama ihtiyacı vardır . Bunun için, ana dallar son 3-5 yıldaki büyüme yüksekliğinde kısalır, meyve dallarını inceltir ve genç sürgünlerin bir kısmını daha sonra eski ölmek yerine eski dalları yerine ikame dalları oluşturmak üzere bırakır.
Son olarak, elma ağacının yaşı kırk yıl işaretini geçtiğinde, eski dalların çıkarılması ve bu amaç için önceden hazırlanan yenileri ile değiştirilmesinden oluşan radikal bir gençleştirme gerçekleştirilir.
Yukarıda açıklanan kurallara ek olarak, zorunlu budama planı kuru, hasarlı ve donmuş dalların kaldırılmasını da içerir. Yeşilliklerin bulunmamasına rağmen, hangi dalın canlı olduğunu ve hangilerinin olmadığını açıkça gösteren, kabuğun koyu rengiyle kışı geçirmeyen dalların tespit edilmesi hala mümkündür.
Önemli!Büyüme mevsiminde bulunan kuru dallar, ağacın kış donlarından korunmasını ve gelecekteki odun kaybının artmasını engellediğinden sonbaharda kaldırılmalıdır.
Taç oluşumu, daha sonraki yıllarda üretkenliğini artıran genç bir elma ağacının bakımında zorunlu bir adımdır.
Böyle bir işi yapmanın birkaç yolu vardır, ancak başlangıçta planlanan plana uygun olarak gerçekleştirilmesi çok önemlidir. Genellikle genç bir fidenin gelecekteki taç oluşumunun temeli bir fidanlıkta yetiştirilmesi sürecinde atılmaktadır . Bu nedenle, dikim için bir ağaç alırken deneyimsiz bir bahçıvan satıcıya müteakip budama işleminin nasıl yapıldığını sormalıdır.
Eğer üçüncü taraf uzmanları bu tür bir bahçe işine katılırsa (ki bu gerekli becerilerin yokluğunda oldukça uygun ve hatta istenirse), bu tarz sanatçıları yıldan yıla değiştirmemeye çalışmalısınız, aksi halde birbiriyle çelişebilecek farklı yaklaşımlar nedeniyle, ağaç ağır hasar görebilir.
İki yaşındaki bir elma ağacı fidesinde genellikle yan dalların daha düşük bir tabakası bulunur. Gerekirse, sonraki düzeltme sırasında, bunlar biraz kısaltılır, ancak genel olarak orijinal formlarında bırakılırlar.
Önemli!Aşılama sahasının altındaki ağacın tabanında görünen yan dallar sökülmelidir.
Bunu takip eden yan dalların katmanlarının tasarımı takip eder ve bu çalışma, ağaç bu çeşitlilik için normal büyümeye ulaşana kadar yapılmalıdır.
Taç oluşturmanın kademeli yolu, ağaç üzerinde yanal dalların düzgün bir şekilde dağılmasını, farklı yönlere yönlendirilmesini sağlar; böylece hiçbir şekilde çıplak veya tam tersi şekilde hiçbir yerde kalınlaşmaz.
Her katman 15-20 cm düzlemde birbirine göre yerleştirilmiş 4-5 yan daldan oluşmalı ve “katlar” arasındaki mesafe yaklaşık 35–40 cm olabilir, katlar arasında görünen ince yan dallar ilk önce kesilir. 4-5 böbrek ve gelecek yıl “halkada” çıkarılırlar, böylece güçlü bir gövde oluşumuna katkıda bulunurlar.
Taç oluşumu aşamasında iletkenlerin kısalma derecesi, elma çeşidinin büyümesinin gücüne bağlıdır ve yaklaşık olarak:
Büyüme Gücü (Yıllık Büyüme) | Yan Şube Kısaltma Seviyesi |
Yüksek (60 cm'den büyük) | % 20 |
Orta (40-60 cm) | % 30 |
Zayıf (15–35 cm) | % 50 |
Sonraki katmanların oluşumunda, ana dalları kısalttıktan sonra, büyümelerinin genellikle demet şeklinde (“çalı”) meydana geldiği unutulmamalıdır. Kalan dalların kaldırılması gerektiğinden, bu tür bir demetden yalnızca merkezi, en güçlü çekimi bırakmak çok önemlidir.
Dalların kesildiği yerler, özünde insan vücudundaki yaralarla aynıdır: bir yandan “kan kaybını” (meyve suyu çıkışı) tehdit eder, diğer yandan, özellikle kesilmişse enfeksiyon olasılığını arttırırlar sıvı. Кроме того, с раны происходит интенсивное испарение влаги, что также отрицательно сказывается на общем состоянии дерева.
Поэтому уход за яблоней после обрезки, как и уход за больным после операции, должен включать в себя обязательную обработку раны.
Önemli!Оставлять без обработки можно срезы тонких веток до 1, 5–2, 5 см, но только в случае, если дерево абсолютно здорово.
Прежде чем накладывать на место спила заживляющий или просто блокирующий доступ воздуха состав, срез необходимо зачистить, чтобы полностью выровнять поверхность, удалить с неё заусенцы и древесную «пыль». Выполнять эту процедуру лучше всего садовым ножом, захватывая при этом небольшой участок здоровой ткани.
Затем сразу же поверхность раны рекомендуется при помощи мягкой и чистой щётки обработать медным либо железным купоросом (концентрация 3–5%), перманганатом калия (насыщенный розовый раствор), бордосской смесью или раствором зелени бриллиантовой (в простонародии — «зелёнкой»), после чего дать препарату полностью высохнуть. В зависимости от погоды на это может уйти от 40 минут до нескольких дней. Обрабатывать желательно все срезы — как толстые, так и тонкие.
Только после этого можно приступать к «пломбированию» ран, оставшихся после удаления толстых веток. Для этих целей можно использовать следующие средства:
Önemli!Для обработки спилов не рекомендуется использовать водоэмульсионные краски, поскольку после первого же дождя от них на срезе практически ничего не остаётся. Кроме того, в некоторых лаках и красках содержатся химические растворители, которые, проникая в древесину, отравляют дерево.
Обработку можно проводить при помощи кисточки, шпателя или обычного сучка, обмотанного мягкой тканью. Для дополнительной дезинфекции в садовый вар можно добавить измельчённую древесную золу или один из специальных препаратов, ускоряющих процессы рубцевания, например, «Гетероауксин» или «Раннет».
Места среза особенно крупных веток после обработки можно дополнительно защитить от морозов, обмотав их мешковиной или агротехническим волокном.
Если яблоня была обрезана радикально, в течение следующего года она нуждается в особенно тщательном уходе, включающим в себя строгое соблюдение режима полива и подкормок, а также нормирование урожая.
Biliyor musunДля того чтобы обеспечить потребность двух человек в кислороде, достаточно всего одного взрослого дерева. Оно же поглощает такое количество углекислого газа, которое вырабатывает среднестатистический автомобиль почти за 50 000 км пробега.
Опытные садоводы при планировании и проведении зимней обрезки яблони советуют новичкам строго придерживаться следующих правил:
Обрезка яблони — это целая наука, поэтому к выполнению такой процедуры ни в коем случае нельзя приступать без серьёзной подготовки, как теоретической, так и практической. Для формирования кроны, омоложения, стимулирования плодоношения, прореживания и санитарного ухода (удаления сухих и повреждённых ветвей) могут использоваться разные вегетационные периоды, но основной упор в данном виде работ приходится на конец зимы или самую раннюю весну. Неправильно выбрав срок и даже просто не угадав с погодой, можно полностью погубить дерево, зато если всё сделать правильно, яблоня обязательно отреагирует на потраченные усилия богатым урожаем.