işsizlik maaşı için gün sayısı / İşsizlik Maaşı - İşsizlik Maaşı Alma Şartları [DETAYLI REHBER]

Işsizlik Maaşı Için Gün Sayısı

işsizlik maaşı için gün sayısı

İşsizlik Maaşı Hesaplama

  • İkamet adresinin değişmesi,
  • Herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşundan yaşlılık aylığı alınması,
  • Yetkili sağlık kuruluşunca istirahatli kılınması,
  • Silahaltına alınılması,
  • Yurtdışına çıkılması,
  • Bir işte çalışmaya başlanması veya
  • Mahkeme kararıyla işe iade edilmesi,

hallerinde durum 15 gün içinde en yakın İŞKUR birimine veya Alo’e bildirilmelidir. İşsizlik ödeneğinden yararlananlar, kendi kusuru ve bilgilerdeki eksiklik veya yanlışlık nedeniyle yapılan fazla ödemeleri yasal faizi ile birlikte ödemek zorundadır.

İşsizlik Maaşını Kimler Alamaz?

İşsizlik sigortası kapsamında olmayan sigortalılara örnek olarak:

  • Memurlar, Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu’na tabi çalışanlar,
  • Hakimler ve Savcılar Kanunu’na tabi çalışanlar,
  • Yüksek Öğretim Kanunu’na, Yüksek Öğretim Personel Kanunu’na tabi çalışanlar,
  • Bağ-kurlular (işsizlik sigortası yerine esnaf ahilik sandığı)
  • Hizmet akdine dayalı çalışmayanlar,
  • İşçi sendika ve konfederasyonları ile sendika başkanlıklarına seçilenler,
  • Bir veya birden fazla işveren tarafından çalıştırılan film, tiyatro, gösteri, ses, müzik, resim, heykel ve benzeri işlerde uğraşanlardan hizmet akdi ile çalışmayanlar,
  • Askerlik hizmetini er veya erbaş olarak yapanlar ile yedek subay okulu öğrencileri
  • Meslek lisesi veya yükseköğrenimde staja tabi tutulan öğrenciler,
  • Ceza infaz kurumunda çalıştırılan hükümlüler,
  • Türkiye ile sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde iş üstelenen işverenlerce yurtdışındaki işyerlerinde çalışmak üzere götürülen Türk İşçilerdir.

İşsizlik Maaşı Nasıl Alınır? 

Sigortalının bu sigorta kapsamında işsizlik ödeneğinden yararlanabilmesi için İşsizlik Sigortası Kanunu kapsamında sigortalı olması, belirli süre prim ödemiş olması, iş akdinin belirli sebeplerle sona ermiş olması, hak düşürücü nedenlerin var olmaması, iş akdinin askıya alınmamış olması, Türkiye İş Kurumuna başvuruda bulunması, çalışmaya istekli ve elverişli bulunması koşullarının hepsinin birlikte yer alması gerekmektedir. Çalışanın, işsizlik maaşından yararlanabilmesi için aynı zamanda iş sözleşmesinin belirli nedenlerle sona ermesi gerekir. Belirli sona erme sebeplerini şunlardır:

  • İş sözleşmesinin işveren tarafından süreli fesih yoluyla sona erdirilmesi,
  • İş sözleşmesinin işçi tarafından haklı nedenle sona erdirilmesi,
  • İş sözleşmesinin işveren tarafından haklı nedenle sona erdirilmesi,
  • Belirli süreli iş sözleşmesinin sona ermesi,
  • İşyerinin devri, kapatılması veya niteliğinin değişmesi nedeniyle işsiz kalınması,
  • İşyerinin özelleştirilmesi nedeniyle işsiz kalmak, nedenleriyle sona ermesi halinde işçinin işsizlik sigortası kapsamında işsizlik maaşından faydalanması söz konusu olabilmektedir.

İşsizlik Maaşından Yararlanmak İçin Gereken Sigortalılık Durumları Nelerdir?

  • sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4/1/a bendi ile 4/2. fıkrası kapsamında olanlardan bir iş akdine dayalı olarak çalışan sigortalılar,
  • sayılı Kanuna göre kısmi süreli iş akdi ile çalışanlardan sayılı Kanunun 52/1.fıkrası kapsamında işsizlik sigortası primi ödeyen isteğe bağlı sigortalılar,
  • Aynı Kanunun ek 6. maddesi kapsamındaki sigortalılar,
  • sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici maddesinde açıklanan sandıklara tabi olan sigortalılar, işsizlik sigortasından yararlanabilecek sigortalıları oluşturmaktadır.

İşsiz kalmak; İş Kanunun maddesindeki işsiz tanımı uyarınca işsizlik ödeneğinden yararlanma hakkına sahip olanlar, daha önceden çalışıyor iken işsiz kalan kişilerdir.

  • İşsizlik Maaşından Yararlanmak İçin Gereken Koşullardan İş Akdinin Belirli Sebeplerle Sona Ermiş Olması Nedir?

Ödeneğe hak kazanılabilmesi için iş akdinin İş Kanunun 51/1. fıkrasında sayılan sebeplerden biri ile sona ermiş olması gerekmektedir. ILO’nun sayılı sözleşmesinin maddesinde belirttiği gibi sigortalı işini kendi kusurlu davranışından ötürü kaybetmişse ya da herhangi bir geçerli sebep olmadan işten ayrılmışsa işsizlik ödeneğine hak kazanamayacaktır.

  • İşsizlik Sigortası Kanununun 51/1/a bendinde belirtildiği gibi sayılı İş Kanununun ve maddelerinde,
  • Deniz İş Kanununun maddesinde,
  • Basın İş Kanununun 6/4. fıkrasında belirtilen ihbar önellerine uygun olarak işveren tarafından iş akdi feshedilenler gayri iradi işsiz kaldığı için diğer koşulları da sağlamaları şartı ile işsizlik ödeneğine hak kazanabileceklerdir.

İş akdinin işveren tarafından usulsüz, haksız feshi hallerinde sigortalının işçilik alacak hakları saklım kalmak kaydıyla aynı zamanda ödeneğe ilişkin diğer şartları da tamamlamışsa işsizlik ödeneğine hak kazanacaktır.

İşsizlik sigortası kanununun 51/1/b bendi uyarınca, belirli veya belirsiz süreli iş akdinin sigortalı tarafından

  • İK 24/I, II, III fıkraları uyarınca,
  • DİK 14/II, III fıkralarına göre veya
  • BİK 7 ve 11/I fıkrası uyarınca haklı nedenle feshedilmişse sigortalı işsizlik ödeneğine hak kazanabilmektedir.

Aynı maddenin c bendine göre ise belirli veya belirsiz süreli iş akdinin işveren tarafından

  • İK 25/I, III fıkraları uyarınca,
  • DİK 14/III fıkrasına göre veya
  • BİK 12 uyarınca haklı nedenle feshedilmişse sigortalı işsizlik ödeneğine hak kazanabilmektedir.

İşçi açısından haklı nedenle fesih sebebi sayılan hallere örnek verecek olursak; ‘İşçinin sigorta primlerinin hiç yatırılmaması veya eksik bildirilmesi işçinin sosyal güvenlik hakkını ilgilendiren bir durum olsa da, sigorta primlerinin hiç yatırılmaması, eksik yatırılması veya düşük ücretten yatırılması hallerinde de işçinin haklı nedenle iş akdini fesih imkânı vardır. Sigortalının iş akdini haksız feshinde işsizlik ödeneğine hak kazanması mümkün değildir. İşveren tarafından iş akdi haksız olarak feshedilen sigortalı, işsizlik ödeneğine hak kazanabilmektedir.

İşveren işten ayrılış bildirgesinde fesih sebebini kimi zaman yanlış olarak belirttiğinde sigortalı, işsizlik ödeneğine kavuşamamakta, ancak açacağı dava ile işten ayrılış bildirgesinin işveren tarafından yanlış düzenlendiğinin tespiti sonucunda işsizlik ödeneğini sonradan alabilmektedir. Sigortalının işsizlik ödeneğinden geç yararlanması işverenin sorumluluğunu doğuran böyle bir nedenden kaynaklanmışsa, sigortalının ödeneğe geç kavuşmadan kaynaklanan bir zararı doğacaktır. İşverenin bu eylemi nedeniyle işsizlik ödeneğine geç kavuşan sigortalının, geçmiş dönem zararını işverenden talep etmesi, Yüksek Mahkeme içtihatlarıyla da mümkün hale gelmiştir.

İşsizlik Sigortası Kanununun 51/1/d bendine göre belirli süreli iş akitlerinde ve DİK 7/II&#;ye göre sona ermede iş akdi süre sonunda tarafların fesih bildiriminde bulunmalarına gerek kalmaksızın kendiliğinden sona erdiğinden, sigortalı iradesi dışında işsiz kalmaktadır. Bu sebeple iş akdinin bu şekilde belirli sürenin sonunda kendiliğinden sona erdiği durumlarda sigortalı işsizlik ödeneğine hak kazanacaktır.

Sigortalı, işyerinin el değiştirmesi veya başkasına geçmesi, kapanması veya kapatılması, işin veya işyerinin niteliğinin değişmesi nedenleriyle işten çıkarılmış veya DİK 14/IV bendi uyarınca işsiz kalmışsa sigortalı işsizlik ödeneğine hak kazanacaktır.

İş Kanunlarının (İK, BİK, DİK) kapsamına girmeyen sigortalılardan iş akitleri sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu kapsamında yapılmış olan toplu iş sözleşmesi hükümlerine göre sona erenlerin veya toplu iş sözleşmesi bulunmayan hallerde sayılı TBK hükümleri doğrultusunda sona erenlerin iş akitleri İşsizlik Sigortası Kanununun maddesinin a, b, c, d ve e bentlerindeki hükümlere paralel olarak sona erdirilmişse, sigortalı işsizlik ödeneğine hak kazanacaktır.

  • İş Akdinin Askıya Alınmamış Olması

İş Kanununun maddesinde iş akdinin belirli sebeplerle sona ermiş olması şart koşulmuştur. İş akdinin sona ermediği, sigortalının sadakat, işverenin de işçiyi gözetme ve eşit işlem yapma borçlarının bütünüyle, işçinin talimatlara uyma borcunun ise kısmen devam ettiği fakat iş görme ve ücret ödeme borçlarının karşılıklı ortadan kalktığı iş akdinin askıya alınma hallerinde iş akdi sona ermediği için işsizlik ödeneği ödenemeyecektir. İş Kanununun 51/son fıkrasında, işsizlik ödeneğine hak kazanmaya engel olacak olan askıya alınma halleri yer almaktadır. Grev, lokavt veya yasadan doğan ödevler nedeniyle iş akdi askıya alınmışsa sigortalı, işsizlik ödeneğine hak kazanamayacaktır. Hastalık, analık ve kamusal görevler gibi sigortalının şahsında ortaya çıkan maddi imkânsızlıklardan kaynaklanan askı durumlarında sigortalılar çalışmaya elverişsizlerdir. O itibarla bu kişilerin öncelikle işsiz oldukları kabul edilemeyeceği için ödenekten de yararlanamayacakları ortadadır. Askı Durumundaki Sigortalılar; hem işsiz olma şartını hem de çalışmaya elverişli olma şartını sağlayamamış olduklarından ödenekten yararlanamayacaklardır.

Muvazzaf askerlik nedeniyle işten ayrılan sigortalının, terhis olduktan sonra 30 gün içerisinde Kurum’a başvurması halinde işsizlik ödeneğine hak kazanacağı öngörülmüştür.

Kadın işçinin iş sözleşmesini evlilik nedeniyle sona erdirmesi halinde kendi iradesiyle işsiz konumuna geçmesi sebebiyle, işsizlik ödeneğinden yararlanmayacağı kabul edilmektedir.

İş Kanununun 14/5 fıkrası uyarınca 15 yıllık sigortalılık süresini ve gün prim ödeme gün sayısını tamamlayarak kıdem tazminatı almak amacıyla işten kendi isteğiyle ayrılanlar da işsizlik ödeneğine hak kazanamayacaktır. Geriye iş akdinin askıya alınmış olup da sigortalının çalışmaya elverişliliğinin ortadan kalkmadığı iki durum kalmaktadır. Bunlar, zorlayıcı nedenle ve olağan dışı halden kaynaklanan askı halleridir. Ayrıca sigortalının şahsında ortaya çıkmamakta ve ortaya çıkması işverene yüklenemez niteliktedir. İş Kanununun maddesi uyarınca, zorlayıcı nedenle yasal askı hali ortaya çıktığında işveren sigortalıya bir haftaya kadar yarım ücret ödeyecektir. Kural olarak tüm askıya alınma hallerinde sigortalı işsiz kabul edilip işsizlik ödeneğine hak kazanamasa da zorlayıcı nedenlerden kaynaklanan askıya alınma halinde sigortalının işsizlik ödeneğinden yararlandırılması yapılacak yasal düzenleme ile sağlanmalıdır. Nitekim İş Kanununun 24/III ve 25/III gereği zorunlu nedenlerden kaynaklanan bir haftalık yasal askı süresi sonunda taraflar akdi, haklı nedenle derhal feshetmek yerine sürdürmeye devam da edebilirler, hükmü yer almaktadır.

  • Çalışmaya İstekli ve Elverişli Olmak

Çalışma isteği talep edildiğinde derhal çalışmaya hazır olmakla beraber sigortalının işi haklı ve geçerli bir neden olmadan reddetmemesi, iş görüşmelerine dış görünüşüne önem vererek katılması veya kendisine bir iş önerilmesini engelleyici davranışlarda bulunmaması olarak da açıklanmaktadır. Çalışmaya elverişli bir durumda olduğunu kanıtlama yükümlülüğü işsiz sigortalıya aittir.

  • İşsizliğin Gayri İradi Olması

İş Kanunun 25/II. fıkrası uyarınca işverence iş akdi haklı nedenle derhal feshedilmiş olan sigortalının da işsizliği iradi işsizliktir ve ödeneğe hak kazanamayacaktır.  İkale sözleşmesi ile iş akdinin sonlandırılması halinde sigortalı sayılı Kanun kapsamında işsizlik sigortasından yararlanamayacaktır.

  • Belirli Süre Çalışma ve Prim Ödeme

İşsizlik ödeneğine hak kazanmada varlığı aranan bir başka koşul da belirli bir süre sigortalı olarak çalışmış ve prim ödemiş olmaktır. İşsizlik Sigortası Kanunu 50/2.fıkrasına göre:

  • Kişinin iş sözleşmesinin sona ermesinden önceki son 3 yıl içinde en az gün sigortalı olarak çalışması ve işsizlik sigortası priminin ödenmiş olması gerekir.
  • İş ilişkisinin sona ermesinden önceki son gün boyunca iş sözleşmesine tabi olmak ve prim ödenmesi aranmaktadır. İki süre şartının da birlikte gerçekleşmesi gerekmektedir.

Hizmet akdi devam etmekle birlikte hastalık, ücretsiz izin, disiplin cezası, gözaltına alınma, hükümlülükle sonuçlanmayan tutukluluk hali, kısmi istihdam, grev, lokavt, genel hayatı etkileyen olaylar, ekonomik kriz, doğal afetler nedeniyle çalışılmayan dolayısıyla prim ödenmeyen süreler işsizlik sigortasından faydalanmak için aranan günlük süresinin hesabında kesinti olarak sayılmaz.

issizlik maasi hesaplama ücreti

İşsizlik Maaşı Hangi Durumlarda Kesilir?

Sigortalının işsizlik ödeneği almakta iken kanunda tahdidi şekilde sayılan hak düşürücü hallerden biri gerçekleştiğinde işsizlik ödeneği alma hakkı sona erecektir.

  1. İşsizlik ödeneği elde edilmesinde hileli davranışlarda bulunma halidir. Hileli davranış genellikle işsizlik ödeneği talep ettiği veya aldığı sırada gelir getirici bir işte çalışma şeklinde olmaktadır. (İş Kanunu 52/1/b)
  2. Yaşlılık aylığının alınması diğer bir hak düşürücü nedendir. sayılı yasa ile 52/b bendinde ‘Herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşundan yaşlılık aylığı aldığı tespit edilen’ şeklinde hüküm yer almaktadır. Böylelikle yaşlılık aylığı dışında sosyal güvenlik kurumlarından gelir ve aylık almak, işsizlik ödeneğine hak kazanmaya engel oluşturmayacaktır.
  3. Kurumca teklif edilen mesleklerine uygun ve son çalıştıkları işin ücret ve çalışma koşullarına yakın ve ikamet edilen yerin belediye mücavir alanı sınırları içinde bir işi haklı bir nedene dayanmaksızın reddeden, Kurum tarafından önerilen meslek geliştirme, edindirme ve yetiştirme eğitimini haklı bir neden göstermeden reddeden veya kabul etmesine karşın devam etmeyen ya da haklı bir nedene dayanmaksızın Kurum tarafından yapılan çağrıları zamanında cevaplamayan, istenilen bilgi ve belgeleri öngörülen süre içinde vermeyen sigortalı işsizlerin işsizlik ödenekleri (İş Kanunu 52/1/a,c,d)
  4. Sigortalının ödenek almakta iken aynı zamanda kısmi süreli olarak bir işte çalışmasına da izin verilmemektedir. Zira bu süre zarfında ister tam ister kısmi süreli olsun gelir getirici bir işte çalışma, işsizlik ödeneğinin kesilmesine yol açan hak düşürücü nedenler arasında sayılmaktadır.

İşsizlik Maaşının Ne Kadar Süreyle Ödenir?

Hizmet akdinizin feshinden önceki son üç yıl içinde:

  • gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş iseniz gün,
  • gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş iseniz gün,
  • gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş iseniz gün süre ile işsizlik ödeneği ödenir.

İşsizlik ödeneği miktarı, son dört aylık prime esas kazançlarınız dikkate alınarak hesaplanan günlük ortalama brüt kazancınızın %40’ı olup aylık asgari ücretin brüt tutarının %80’ini geçemez.

kadim hukuk danismanlik

İK’da Az Uygulanan Bir Teşvik: İşsizlik Ödeneği Alanların İstihdamı

GİRİŞ

İşsizlik ödeneği alanların istihdam edilmesi halinde yararlanılan teşvik hususunu anlayabilmek için kısaca ‘İşsizlik Ödeneği’ hakkında bilgi verdikten sonra söz konusu bu teşvikin kapsamı, şartları, miktarı, başvurusu gibi hususların açıklanması daha sağlıklı olacaktır.

Burada önemli olan husus, işverenin teşviklerden faydalanabilmesi için İnsan Kaynakları Bölümü içerisindeki birimlerin birbirleriyle olan iletişimlerinin doğru yapılmasıdır. Unutulmamalıdır ki teşvik süreci; işe alım stratejisi ve işe alım eylemi ile başlayıp, yasal işlemler ile sürdürülebilmektedir.

Bu açıklamalar ışığında konuyu sırasıyla izah etmeye çalışalım.

İŞSİZLİK ÖDENEĞİ

A.    İşsizlik Ödeneğinin Kapsamı

sayılı İşsizlik Sigortası Kanununa göre işsizlik sigortasının kapsamında;

- Hizmet akdi ile bir veya birden fazla işveren tarafından çalıştırılanlar ile Gelir vergisinden muaf olup, esnaf ve sanatkâr siciline kayıtlı olanlardan bir hizmet sözleşmesine dayalı olarak çalışan sigortalılar,

- sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’nun Geçici 20’nci maddesinde sayılan sandıklara tabi sigortalılar,

İstekleri halinde;

- sayılı İş Kanununa göre kısmi süreli iş sözleşmesi ile çalışan sigortalılar,

- Ticari taksi, dolmuş vb. nitelikteki şehir içi toplu taşıma aracı işyerleri ile Kültür ve Turizm Bakanlığınca belirlenecek alanlarda kısmi süreli iş sözleşmesiyle bir veya birden fazla kişi tarafından çalıştırılan ve çalıştıkları kişi yanında ay içerisinde çalışma gün sayısı 10 günden az olan kişiler,

bulunmaktadır.

B.    İşsizlik Sigortasından Yararlanma Koşulları

- İşsizlik sigortasından yararlanabilmek için;

- Kendi istek ve kusuru dışında işsiz kalmak,

- Hizmet akdinin feshinden önceki son gün içinde prim ödeyerek sürekli çalışmış olmak,

- Son üç yıl içinde en az gün süre ile işsizlik sigortası primi ödemiş olmak,

- Hizmet akdinin feshinden sonraki 30 gün içinde en yakın İŞKUR birimine şahsen ya da elektronik ortamda başvurmak,

gerekmektedir.

C.     İşsizlik Ödeneği Miktarı

Günlük işsizlik ödeneği, sigortalının son dört aylık prime esas kazançları dikkate alınarak hesaplanan günlük ortalama brüt kazancının %40 olarak hesaplanmaktadır. Bu şekilde hesaplanan işsizlik ödeneği miktarı, aylık asgari ücretin brüt tutarının %80’ini geçememektedir.

Örneğin yılı ikinci dönem için aylık işsizlik ödenekleri hesaplarsak:

Son 4 Aylık Prime Esas Kazançların Aylık Ortalaması

Hesaplanan İşsizlik Ödeneği Miktarı

Damga Vergisi

Ödenecek İşsizlik Ödeneği Miktarı

Son 12 ay Asgari Ücret ile Çalışan

,50 ₺

5,40 ₺

,6 ₺

Son 12 ay Ücret ile Çalışan

9,11 ₺

, 89 ₺

Son 12 ay Ücret ile Çalışan

₺*

10,80 ₺

,20 ₺

* Hesaplanan İşsizlik Ödeneği Miktarı, aylık asgari ücretin brüt tutarının yüzde seksenini geçemeyeceği için İşsizlik Ödenecek Aylık İşsizlik Ödeneği bu şekilde hesaplanmıştır.
( ₺’nin %40’ı TL ve Asgari Ücretin %80’inden fazla)

Bu arada ek bir bilgi vermekte fayda olacaktır. İşsizlik ödeneği tablodan da görüleceği üzere damga vergisi dışında herhangi bir kesintiye tabi değildir, nafaka borçları dışında haciz ve başkasına devredilemez.

A.    Genel Bakış

İşsizlik ödeneği alanlara İŞKUR tarafından ayrıca;

- Genel sağlık sigortası primlerinin ödenmesi,

- Yeni bir iş bulma,

- Meslek geliştirme, edindirme ve yetiştirme eğitimi verilmesi,

hizmetleri sağlanmaktadır.

Belki makalenin sonunda söyleyeceğimiz şeyi başta söylemekte mahsur olmayacaktır. İlk işsizlik ödeneğinin ödenmesi, ödeneğe hak kazanılan tarihi izleyen ayın sonuna kadar yapılmaktadır. Sigortalı işsizler, TC kimlik numaralı nüfus cüzdanları ile birlikte herhangi bir PTT şubesinden işsizlik ödenekleri alabilmektedir.

İŞSİZLİK ÖDENEĞİ ALANLARIN İSTİHDAMINDA İŞVERENE SAĞLANAN TEŞVİK

A.    Mevzuat Düzenlemesi

Aslında bu teşvik, 11 Ağustos günü TBMM’de kabul edilen sayılı Kanun ile çalışma hayatımıza girmiştir.

Söz konusu Kanun’un birinci maddesine göre, işverenler normal işsizler yerine İŞKUR’dan işsizlik ödeneği alan birisini işe alırlarsa, işsizlik ödeneği alınması gereken süre boyunca işe alınan çalışanın Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) primlerini işverenin yerine İŞKUR ödeyecektir.

Öte yandan çalışanın ücretinden kesilecek olan SGK primleri de işverenin cebinde kalacağı gibi çalışan kişi işsiz kalırsa işsizlik ödeneği alamamış olacaktır.

B.    Teşvik Şartları

Söz konusu teşvikten faydalanabilmek için Kanunda belirtilen şartlar ise aşağıdaki gibidir:

İşe alınacak kişi İŞKUR’dan işsizlik ödeneği alan bir işsiz olmalıdır.

İşe alınan kişi, işe alındığı aydan geriye doğru son altı aydaki ortalama çalışan sayısına ilave olarak alınmalıdır. Diğer bir deyişle, Aralık tarihinde işe alınan işçiyi ele alalım:

Kasım ’de 10

Ekim ’de                     14

Eylül ’de                     15

Ağustos ’de                 8

Temmuz ’de                6

Haziran ’de                 7    çalışan olduğu düşünürsek, sayıları toplayıp (60) altıya böldüğümüzde ortalamanın 10 olduğunu göreceğiz. Bu durumda Aralık ’de işe aldığımız kişi 11’nci çalışan olacağından bu uygulamadan yararlanılacaktır.

C.     Teşvik Miktarı ve Süresi

İŞKUR’dan işsizlik ödeneği alan bir işsizi işe aldığımızı kişi için SGK’ya ödenen işçi ve işveren primlerinin tamamını İŞKUR işveren yerine SGK’ya ödeyecektir. Ancak burada dikkat edilmesi gereken husus, çalışan ne maaş alırsa alsın İŞKUR asgari ücret üzerinden olan kısım kadarını SGK’ya ödeyecektir.

Ödenecek rakam SGK’nın prim çeşidi ve oranlarına göre;

- Uzun vadeli sigorta primi yüzde 20,

- Kısa vadeli sigorta primi yüzde 1,

- Genel Sağlık Sigortası Primi yüzde 12,5, olmak üzere toplam yüzde 33,5’tur.

Buna göre de ,50 ₺ X %33,5 =,46 ₺ SGK primi işveren yerine İŞKUR tarafından ödenecektir.

Kanun kapsamında öngörülen bu prim teşvikinden, kapsama giren her bir sigortalı için, işe alındığı tarihten itibaren, hizmet sözleşmesinin devam etmesi kaydıyla işsizlik ödeneğinin kalan süresince yararlanılabilmektedir.

İşsizlik sigortasından yararlanmakta iken işe girdiği işyerinin diğer tüm şartları da taşıması ile teşvikten faydalandırılmış bir sigortalının işten ayrılması halinde, kalan hak sahipliği süresi varsa diğer bir deyişle işsizlik ödeneği alacağı süre dolmamış ise yeni işe gireceği işyerinde de yine diğer şartların varlığı halinde teşvik kapsamına alınabilecektir.

D.    Başvuru

Sosyal Güvenlik Kurumunun tarihli ve / sayılı Genelgesinde bu teşvikten yararlanmak amacıyla yapılacak olan başvurunun şekli belirtilmiştir. Buna göre;

İşsizlik ödeneği almaya hak kazanmış olan sigortalıyı ortalama sigortalı sayısına ilave olarak işe alan işverenlerin, işe aldığı sigortalının işsizlik ödeneği almaya hak kazandığı tarihi, işsizlik ödeneği alma süresini ve kalan işsizlik ödeneğinden yararlanılmaya hak kazanılmış gün sayısını, Türkiye İş Kurumu İl/Şube Müdürlüğüne müracaat ederek, alacakları yazı ile belgelemeleri gerekmektedir.

Bu nitelikteki müracaatlar üzerine, söz konusu dilekçeler Sigorta Primleri Servisine intikal ettirilecek ve Sigorta Primleri Servisince uygun görülmesi halinde kapsama giren sigortalılara ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerinin sayılı Kanun numarası seçilmek suretiyle gönderilebilmesi amacıyla sistem üzerinde gerekli kodlamanın yapılması için dilekçe ve eki belgeler supervizöre intikal ettirilecektir.

Supervizör tarafından, sistem üzerinde gerekli kodlama yapıldıktan sonra, bahse konu dilekçeler, işyeri dosyasında muhafaza edilmek üzere Sigorta Primleri Servisine iade edilecektir.

E.     Diğer Hususlar

Borcu olan işyerleri bu teşvikten faydalanabilecektir. Fakat aynı ay için, Kanun Kodu seçilerek gönderilen aylık prim ve hizmet belgeleri veya diğer kanun kodları seçilmeksizin gönderilmiş aylık prim ve hizmet belgeleri nedeniyle, tahakkuk etmiş primlerin ödenmemesi durumunda teşvikten yararlanılması söz konusu olmayacaktır.

Diğer bir ifadeyle; bu teşvikten önceki aylara ait SGK prim borcu olmasına rağmen Kanun kodu ile aylık prim ve hizmet belgesi göndermek mümkün olmakla birlikte, Kanun kodu ile gönderilen aylık prim ve hizmet belgelerinin bulunduğu aya ilişkin tüm primlerin ödenmesi gerekmektedir.

Diğer tüm teşviklerde olduğu gibi, yararlanılmaması gerekirken bu teşvikten yararlanılmış olunması halinde İşsizlik Sigortası Fonundan yersiz karşılanmış primler; gecikme zam ve cezaları ile birlikte tahsil edilecektir.

Bununla birlikte söz konusu bu teşvikten sosyal güvenlik destek primine tabi çalışanlardan, yurt dışında çalışan sigortalılardan, aday çırak, çırak ve öğrencilerden dolayı yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.

SONUÇ

sayılı Kanundaki düzenleme ile Ağustos ayında yapılan İşsizlik Sigortası ödeneği alanların istihdam edilmesi halinde yararlanılacak olan söz konusu teşvik ne yazık ki çoğu İnsan Kaynakları Bölümünde takip edilemiyor.

Ancak yukarıdaki açıklamalardan da anlaşılacağı üzere, işsizlik sigortası almaya hak kazanmış işsizleri istihdam eden işverenlerin ilave istihdam yaratması halinde söz konusu teşvikten faydalanmaları oldukça kolaydır.

İnsan Kaynakları uzmanları, bölümlerinin gelir getirici eylemleri arasındaki en önemli kalemlerden biri olan teşvik konusunda ciddi ve özenli takip sonucunda rahatlıkla bu teşvik başvurusunu yapabileceklerdir.

İşverenler bu sayede her bir uygun aday için SGK’ya aylık ,46 ₺ daha az prim ödemiş olacaklardır. Bu rakamlar her ne kadar bireysel düşünüldüğünde az bulunsa dahi, teşvikleri bir bütün olarak gördüğünüzde İnsan Kaynakları bölümünde çalışan kişilerin belki de sadece faydalandıkları teşvikler maaşlarının tamamını çıkaracak rakamlara ulaşmaktadır.

L. Cihan GÜLMEZ
Endüstriyel İlişkiler ve Mevzuat Müdürü
Çalık Holding
[email protected]

nest...

batman iftar saati 2021 viranşehir kaç kilometre seferberlik ne demek namaz nasıl kılınır ve hangi dualar okunur özel jimer anlamlı bayram mesajı maxoak 50.000 mah powerbank cin tırnağı nedir