Ders/Sınıf :
Okul Öncesi - Okul Öncesi - Fen
Uygulama Alanı/Süresi :
Okul içi / 30 dakika
Materyal :
Plastik Kap,Su,Karabiber,Sıvı Sabun
Ders/Sınıf
Okul Öncesi - Okul Öncesi - Fen
Uygulama Alanı/Süresi
Okul içi / 30 dakika
Materyal
Plastik Kap,Su,Karabiber,Sıvı Sabun
Etkinliğin Uygulanması
Plastik bir kabın yarısına kadar su doldurulur.Üzerine karabiber seafoodplus.info karabiberlerin mikroplara benzediği çocuklara anlatılır.Şimdi mikropları kovmak için neler yapabiliriz vs. tarzı sorular sorulur ve çocuklardan cevaplar seafoodplus.infolar ve mikroplardan korunma yollarıyla ilgili sohbet seafoodplus.info hadi mikropları kaçıralım denilip çocukların parmaklarına sıvı sabun sıkılıseafoodplus.infou parmakları karabiberli suyun yüzeyine batırarak karabiberlerin kaçışı göseafoodplus.info ve sabunun önemi vurgulanır.
Etkinlik Fotoğrafları
SEDA ÖZLEM YORMAZ***** / *****
Materyaller ve aletler: su, karabiber, sabun, cam kap
Aktivite Bugün çocuğunuzla hijyenin sağlık açısından önemi hakkında konuşun ve çocuğunuzla yapacağınız deneyle çocuğunuzu el temizliğinin sağlık için ne kadar önemli olduğunu anlamaya yardımcı olacaksınız. Derin bir cam kap alın ve içine su ve karabiber koyun. Tabağın yanından sıvı sabun alın ve çocuğa karabiberin mikropları simgelediğini söyleyin. Çocuğunuzdan bir elini biber tabağına koyup sudan çıkararak mikropların ellere nasıl yapıştığını görmesini isteyin, sonra elini sabunla yapın ve mikroplarla suya geri koyun ve mikropların sabundan nasıl uzaklaştığını görün.
Hatta çocuğun ellerini çizebilir ve sonra çocuktan bildiği gibi mikropları çizmesini isteyebilirsiniz.
SUYA SABUNA DOKUNALIM
Okul öncesi eğitimle ilgilenenler , çocuk gelişimciler yada çocuk hastalıkları alanında eğitim alanların çok iyi bildiği bir etkinlikten bahsederek konuya girmek istedim.
Malum etkinlğin yada proje ödevinin adı : Suya Sabuna Dokunalım .
Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği olarak yapılan çalışmada ; hedef yaş grubu: 48 – 60 Aydır.
Çocuklarla mikrop deneyi yapılır. Yarısı su dolu bir leğene karabiber dökülür ve çocuklara bunların birer mikrop olduğu söylenir. Ellerine sıvı sabun dökülen çocuklar ellerini suya batırır ve karabiberin dağıldığı görülür.
Böylece sabunun temizleyici özelliği deneyle ispatlanır ve çocuklar fiili olarak gördüğü bu durumdan sonra mikrop , kirli , temizlik ve virüs gibi kavramları daha iyi algılayacaktır.
çocuklarda bu etkinlikten dolayı beklenen gelişim durumlarını herkesin anlayacağı şekilde aktardığımızda daha da iyi anlaşılacaktır.
BİLİŞSEL GELİŞİMİ :
Kazanım : Nesne/durum/olaya dikkatini verir.
(Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne/durum/olaya yönelik sorular sorar.)
Kazanım : Nesne ya da varlıkları gözlemler.
(Göstergeleri: Nesne/varlığın adını söyler)
DİL GELİŞİMİ:
Kazanım : Sesini uygun kullanır. (Göstergeleri: Konuşurken/şarkı söylerken nefesini doğru kullanır. Konuşurken/şarkı söylerken sesinin tonunu, hızını ve şiddetini ayarlar.)
MOTOR GELİŞİMİ:
Kazanım : Yer değiştirme hareketleri yapar.
(Göstergeleri: Isınma ve soğuma hareketlerini bir rehber eşliğinde yapar. Yönergeler doğrultusunda yürür.)
ÖZBAKIM BECERİLERİ
Kazanım : Bedeniyle ilgili temizlik kurallarını uygular.
(Göstergeleri: Saçını tarar, dişini fırçalar, elini, yüzünü yıkar, tuvalet gereksinimine yönelik işleri yapar.)
Kazanım : Günlük yaşam becerileri için gerekli araç ve gereçleri kullanır. (Göstergeleri: Beslenme sırasında uygun araç ve gereçleri kullanır. Beden temizliğiyle ilgili malzemeleri kullanır. Çevre temizliği ile ilgili araç ve gereçleri kullanır.)
Yapılan fen etkinliğinde her çocuğun elini suya batırması istenir ve karabiberin nasıl dağıldığına özellikle dikkat etmeleri istenir.
DEĞERLENDİRME
Etkinlik bitiminde çocuklara aşağıdaki sorular yöneltilebilir;
Yaptığımız deneyde mikroplar neden kaçtılar?
Ellerimizi güzelce yıkamazsak ellerimiz nasıl olur?
AİLE KATILIMI
Ailelerden kirli temiz ile ilgili çocuklarının yapabileceği şekilde temizlik etkinliği yaptırmaları istenir.(örneğin; odan çok kirli. Odanı toplayabilir misin temiz olursa daha da güzel görünür vb…)
ÖNERİLEN DİĞER ETKİNLİKLER
Çocukların ellerine sim sürülüp bunların mikrop olduğunu ve sadece yıkayarak geçtiğini söyleyerek de deney yapılabilir.
*********************************
*Yapılan deneyden yola çıkarak temizlik için su ve sabuna ihtiyaç duyulduğu kadar "temizliğin önemini kavramak"ta bir o kadar önemlidir.
Anlatılan ve eğitimciler arasında meşhur olan bu temizlik deneyi için suya sabuna dokunmak çocuklarda sorumluluk anlamına geldiği "SUYA SABUNA DOKUNMAK " deyimi biz yetişkinler içinde sorumluluk anlamına gelmiyor mu ?
Bugün yaşadığımız küresel pandemi imtihanından kurtulmak içinde , ekonomik krizlerden kurtulmak içinde , gelir adaletsizliği , göçmen krizi yada küresel ısınmaya çare ararkende "suya sabuna dokunmak" gerekmez mi?
Suya sabuna dokunmak demek Filistin'de işgal , Doğu Türkistan'da soykırım, Keşmir'de dram, Myanmar'da katliam , Afrika'da açlık yada Dünya'nın herhangi bir yerinde yaşanan insanlık dışı bir eyleme karşı sorumluluk duymak demektir.
Suya sabuna dokunmak demek , sorumluluk demektir , başkasının derdiyle dertlenmek demektir.
Konuyla alakalı önemli gördüğüm cümleleri aktararak herkesi "SUYA SABUNA DOKUNMAYA" davet ediyorum , aksi halde bir mikrop olan vahşi kapitalizmden yada insanlığa düşman fikir ve akımlardan şikayetçi olmanın tek başına çözüm getirmeyeceğini bilmek lazım.
-Sorumluluk insanı eğitir.
-Sorumluluk büyük olmanın bedelidir.
-Sorumluluk kapasite ve güçle el ele yürür.
-Kendisine çok şey verilmiş olandan çok şey yapması beklenir.
-Bir lider her şeyden vazgeçebilir sorumluluk hariç.
-Düzgün bir insan olabilmek için sorumluluk üstlenen birisi olmak gerekir.
-Düşen bir çığda hiç bir kar tanesi kendisini olup bitenden sorumlu tutmaz.
-Yalnız yaptıklarımızdan değil yapmadıklarımızdan da sorumluyuz.
-İnsan sadece sorumluluk üstlenerek zihnini sağlam ve dengeli bir şekilde geliştirebilir.
-Hiç kimse hem sorumluluk hem de umutsuzluk hissine aynı anda kapılamaz.
-Sevgili Brütüs hata yıldızlarımızda değil aşağıda olduğunu düşünen bizlerde. Özgürlük sorumluluk demektir. Birçok kişinin özgür olmaya cüret edemeyişinin nedeni de budur.
-Sahip olduğumuz en önemli düşünce Allahu Teala'ya karşı duyduğumuz sorumluluk duygusu olmalıdır.
-Sorumluluk dağıtmanın kuralı herkese kendi yetenekleri doğrultusunda sorumluluklar vermektir.
-Yüce yaradana yaraşır şekilde çalışmayan , hem kendisi hem de diğer insanlar için mutluluk duymadan çalışandır.
-Bir insana kuvvet veren şey işinde çalışmak ve ilerlemek gücünü temin eden sorumluluk duygusudur.
-Kişi sorumluluğum! Bir başkasına devredebilir ama onunla el ele giden karar verme yetkisini devredemez.
-İnsan ırkının büyük çoğunluğu tek basma eyleme geçme sorumluluğundan kaçma eğilimi göstermektedir.
-Esas isimiz uzakta hayal meyal duran bir şeyi görmeye çalışmak değil önümüzde açıkça duran işi yapmaktır.
-Önceliklerimiz zorunluluklarımızdan daha büyük olamaz. Haklarımız sorumluluklarımızı yerine getirdiğimiz sürece korunurlar.
-Çok az şey bir insana sorumluluk vermek ve ona güvendiğinizi belli etmek kadar onun gelişmesine hizmet eder.
-Sorumluluk insanların en fazla korktukları şeylerden birisidir ama bizi hem erkek ve hem de kadın olarak en fazla geliştiren de odur.
-Kişinin sahip olduğu erdemler ya da bilgelik kendisin! Nadiren mutlu etse de budalalıkları ve kötü huyları başkalarını sıkça mutsuz eder.
-Çalıştığınız departmanda dereceniz ne kadar yüksek olursa-olsun en aşağı derecede bulunan kişinin sorumluluğu da size aittir.
-İnsan yaşadığı sorunlardan dolayı çevresini suçlamaktan vazgeçmeli dinsel ve ahlakî değerler çerçevesinde irade gücünü ve sorumluluk duygusunu artırmak için çalışmalıdır.
-Yüksek düzeyde bir ruh özgürlüğünü yaşamamız için zihnimiz bilgiyle beslenmelidir zihin aydınlandıkça ve vicdan gücünü gösterdikçe insanın sorumluluğu artar.
-Hayatın kendilerine borçlu olduğunu düşündükleri için başkalarının omuzlarında taşınmak isteyen insanlar vardır. Bunlar hayatın yükünü birlikte kaldırmamız ve birlikte çekmemiz gerektiğini anlamamış olanlardır.
Pandemi sürecinde öğrencilerin evde basit bir şekilde yapacağı ve öğretici olan deneylerden bir tanesini daha öğrencilerimize sunuyoruz.
Karabiber ve Sabun
Genişçe bir tabak, su, toz karabiber ve bulaşık deterjanı gerekiyor.
Nasıl yapılır? Suyu tabağa 1 parmak kalınlığında olacak şekilde dökelim. Ardından suyun üzerine toz karabiberleri serpelim. Parmağımızı tabağa dokundurduğumuzda ne olacak? Hiçbir şey!
Bu defa parmağımızı önceden bulaşık deterjanına batıralım ve ardından tekrar karabiber serpilmiş suya batıralım. Bu defa tüm karabiber tanecikleri tabağın kenarına kaçacaktır.
Bulaşık deterjanının formülü suyun yüzey gerilimini kırmak için yapılmıştır. Aslında bulaşık yıkarken olanlar buna çok benzer, kirin dağılmasını sağlar. Çocuklar bu deneyi yaptıktan sonra neden ellerini sabunla yıkamaları gerektiğini daha iyi anlayacaklar, çünkü virüsler de tıpkı karabiber gibi ellerimizden kaçarlar.
Yayın
Güncelleme
Ziyaret
Yazdır
Haberler
BeÄŸen
nest...