söz sanatlari 6 sinif / Söz Sanatları Türkçe 6.Sınıf Konu Anlatımı

Söz Sanatlari 6 Sinif

söz sanatlari 6 sinif

6. SINIF SÖZ SANATLARIDRAFT
  • Print
  • Share
  • Edit
  • Delete
  • Report an issue
Students progress at their own pace and you see a leaderboard and live results.
Control the pace so everyone advances through each question together.
This quiz is incomplete! To play this quiz, please finish editing it.
This quiz is incomplete! To play this quiz, please finish editing it.
13 questions Show answers
  • Q. İşte doğduğun eski evdesin  birden
    Yolunu gözlüyor lamba
     ve merdiven
     Susmuş ninnilerle gıcırdıyor beşik
    Ve cümle yitikler, mağluplar, mahzunlar
    Bu dizelerde kişileştirilen varlıklar aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?
    <span> Lamba, merdiven </span>
    <span><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Ninniler, beşik</font></font></span>
    <span><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Ev, beşik</font></font></span>
    <span>Mağluplar, mahzunlar </span>
  • Q. 1. “Dağ gibi biriken çamaşırları katladım.” cümlesinde hangi söz sanatları vardır? 
    konuşturma-abartma<span></span>
  • Q. “Ben ki toz kanatlı kelebeğim
      Minik gövdeme yüklü Kafdağı” 
    Yukarıdaki dizelerde hangi söz sanatları kullanılmıştır? 

    Kişileştirme - Konuşturma 
    Kişileştirme - Abartma 
    Konuşturma - Benzetme 
    Kişileştirme - Konuşturma 
    Kişileştirme - Abartma 
    Konuşturma - Benzetme 
  • Q. “Dağlara yaslanıp yatan güneşi 
      Yaralı, hastadır, yorgundur sandım.” 
    Yukarıdaki dizelerde kişileştirilen varlık hangi şıktadır? 

  • Q. “Kükremiş sel gibiyim bendimi çiğner aşarım.” 
    mısrasında hangi söz sanatı kullanılmıştır? 
  • Q.   Bir of çeksem karşıki dağlar yıkılır 
      Bugün posta günü canım sıkılır 
      Ellerin mektubu gelmiş okunur 
      Benim yüreğime hançer sokulur 
    Yukarıdaki dörtlükte altı çizili mısrada hangi söz sanatı kullanılmıştır? 

  • Q. Aşağıdakilerin hangisinde kişileştirme yoktur
    Sonbahar, son şarkısını söylüyor. 
    Mermeriyle konuşan açık kalmış bir musluk 
    Şimdi dağlarında mor sümbül vardır
    Uzaktan uzağa ağlıyor çoban çeşmesi
    Sonbahar, son şarkısını söylüyor. 
    Mermeriyle konuşan açık kalmış bir musluk 
    Şimdi dağlarında mor sümbül vardır
    Uzaktan uzağa ağlıyor çoban çeşmesi
  • Q.   Durgunca bir deniz sahilleri öper 
      Söner ufuklarda sevdalı bir kamer 
      Yıldız gibi uçar ateşböcekleri 
      Gecenin gözyaşı öper çiçekleri 

    Yukarıdaki şiirde kaçıncı mısrada benzetme sanatı kullanılmıştır? 

  • Q. Bir sarmaşık uyanıyordu uykusunda 
    Geriniyordu bir eski duvarın sıvasında 
    Yukarıdaki şiirde hangi söz sanatı kullanılmıştır? 
  • Q. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde benzetme sanatı yoktur? 
    Menekşeler boynunu büktü üzüntüden.
    Elma gibi kırmızı yanakları vardı. 
    Öğretmenimizin inci dişleri çok güzeldir. 
    Satıcı, pamuk eller cebe dedi.
    Menekşeler boynunu büktü üzüntüden.
    Elma gibi kırmızı yanakları vardı. 
    Öğretmenimizin inci dişleri çok güzeldir. 
    Satıcı, pamuk eller cebe dedi.
  • Q. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde benzetme vardır?
    Bir elin nesi var iki elin sesi var.
    Öyle bir gösteri yaptı ki hayran oldum.
    Nur topu gibi bir torunları oldu.
    Çocuklar parkta güzel güzel oynuyorlar.
    Bir elin nesi var iki elin sesi var.
    Öyle bir gösteri yaptı ki hayran oldum.
    Nur topu gibi bir torunları oldu.
    Çocuklar parkta güzel güzel oynuyorlar.
  • Q. Senin için dağları deler, yol açarım yâr
     Senin için denizleri kuruturum yâr
     Senin için gök kubbeyi yerlere çalarım yâr
     Canım iste canım bile sana kurban yâr
    Bu dizelerde ağır basan söz sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
    <span> Konuşturma</span>
    <span><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Benzetme</font></font></span>
    <span><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"> Abartma</font></font></span>
  • Q.  Karga, ağzında peynirle gelmiş, bir dala konmuş. Bunu gören tilki seslenmiş kargaya: ― Karga kardeş, senin sesin ne de güzeldir! Karga: ― O zaman bir ‘‘Gak!’’ diyeyim sana. Karga ‘‘Gak!’’ derken peyniri düşürmüş, tilki de peyniri alıp kaçmış.
    Bu parçada ağır basan söz sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
    <span><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Kişileştirme</font></font></span>
    <span><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Abartma</font></font></span>
    <span><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Konuşturma</font></font></span>
    <span><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Benzetme</font></font></span>
BACK TO EDMODO
BACK TO EDMODO

Söz sanatları (edebi sanatlar), ifadeye zenginlik katmak, ifadenin etkisini artırmak ya da az sözle çok şey ifade etmek için kullanılır.

Söz sanatları abartma, benzetme, kişileştirme, konuşturma ve karşıtlık olmak üzere beşe ayrılır:

söz sanatları kavram haritası

1. Abartma (Mübalağa)

Bir şeyin özelliklerini, bir olayı veya bir durumu olduğundan daha büyük veya daha küçük göstermeye abartma denir.

Örnek(ler)

» Bu videodaki kişi, futbol geçmişini ve futbol yeteneğini olduğundan daha büyük göstererek abartma söz sanatını kullanmıştır.

» Çantayı taşımaktan kolum koptu.
Bu cümlede kişi, kolunun fiziksel olarak koptuğunu değil, “çok yorulduğunu” abartma yaparak anlatmaktadır.

» Bir ah çeksem dağı taşı eritir
Gözüm yaşı değirmeni yürütür
Bu hasretlik beni dahi çürütür
Bana sıla da bir, gurbet il de bir
Karacaoğlan bu dörtlükte memleketinden ayrı olmanın verdiği acıyı abartarak anlatmıştır. Çünkü gerçekte gözyaşı dağları eritmez, değirmeni yürütmez.

2. Benzetme (Teşbih)

Anlatımı kuvvetlendirmek, sözün etkisini artırmak için aralarında değişik yönlerden ilgi bulunan iki şeyden zayıf olanın kuvvetli olana benzetilmesine benzetme denir.

Tam bir benzetmede benzeyen, benzetilen, benzetme yönü ve benzetme edatı olmak üzere dört temel unsur vardır fakat bir cümlede benzetme yapılması için sadece benzeyen ve benzetilen olması da yeterlidir.
Benzeyen: Zayıf unsur.
Benzetilen: Kuvvetli unsur.
Benzetme yönü: İki unsur arasındaki benzetme sebebi.
Benzetme edatı: Benzetmede kullanılan “gibi, kadar” edatlarıdır.

Örnek(ler)

»Serkankeçigibiinatçıbirçocuktur.
BenzeyenBenzetilenBenzetme
edatı
Benzetme
yönü

Yukarıdaki cümlede “Serkan”, “inatçılık” bakımından “keçi”ye benzetilmiştir. Burada “keçi”nin inatçılık özel­liği herkes tarafından bilindiğinden, benzetme çok rahat anlaşılmakta, söz daha etkili olarak anlatıl­maktadır.

» Kükremiş sel gibiyim, bendimi çiğner, aşarım
Yırtarım dağları, enginlere sığmam taşarım
İstiklâl Marşı’ndan alınan bu dizelerin ilkinde şair kendisini “sel”e benzetmiştir. İkinci dizede ise “dağları yırtarım” sözüyle abartma sanatına başvurmuştur.

3. Kişileştirme (Teşhis)

İnsan dışındaki varlıklara insana özgü özelliklerin verilmesine kişileştirme denir. Bu sanatta hayvanlara, bitkilere ve diğer varlıklara insana özgü özellikler verilerek ifade daha çekici hâle getirilir, duygular daha güzel anlatılır.

Örnek(ler)

» Yukarıdaki videoda kalem, silgi, defter, çanta gibi cansız varlıklara çok çalışmak, formda olmak, hazırlıklar yapmak gibi insana özgü özellikler yüklenerek kişileştirme söz sanatına yer verilmiştir.

» Köyün çayı boş yere akmaktan sıkılıyor, bir bostanı sulayacağı günlerin gelmesini iple çekiyordu.
Bu cümlede “köyün çayı” kişileştirilmiştir. “sıkılmak”, “iple çekmek (sabırsızlıkla beklemek)” insana özgü niteliklerdir. İnsana özgü nitelikler “köyün çayı”na verilerek çay kişileştirilmiştir.

» Toplanırken göklerde bulutlar yığın yığın
Hırçın bir fırtınayı düşünüyordu deniz.
Bu dizelerde “kişileştirilme” vardır. Burada “düşünüyordu” denerek “deniz” kişileştirilmiştir.

4. Konuşturma (İntak)

İnsan dışındaki varlıkları konuşturma, onların ağzından söz söyleme sanatına konuşturma (intak) denir.

Konuşturma, genellikle kişileştirme sanatı ile birlikte kullanılır. Kişileştirme ile insan özelliği kazandırılan varlıklar, konuşturulduğu zaman konuşturma sanatı yapılmış olur.

Örnek(ler)

» Yukarıdaki videoda konuşma söz sanatından yararlanılarak ekmekler, karşılıklı atıştırılmış ve konuşturulmuştur.

» Akşam rüzgârları der ki Ali’ye:
“Gözler ileriye, gönül geriye…”
Sanki köydekiler görünsün diye
Tepeler alçalır, dereler dolar!
Bu dörtlükte “rüzgârlar” önce kişileştirilmiş, daha sonra da konuşturulmuştur. Zaten şiirde konuşturma varsa, konuşturulan varlığın sözleri de vardır.

» Google: Ben her şeyi bilirim.
Facebook: Ben herkesi tanırım.
İnternet: Ben olmasam ikiniz de işe yaramazsınız!
Elektrik: Tartışmayı fazla uzatmayın yoksa hepinizin işini bitiririm!

5. Karşıtlık (Tezat)

Birbirine karşıt olan durum, kavram ve fikirlerin bir arada kullanılmasına karşıtlık (zıtlık) denir.

Örnek(ler)

»Gülençehremi görüp
   Sanmayın beni bahtiyardır.
   Her kahkahanın içinde
   Bir damla gözyaşıvardır.
Yukarıdaki dörtlükte gülmek ve bahtiyar (mutlu) olmak ile ağlamayı ve hüznü çağrıştıran gözyaşı kelimeleri bir arada kullanılarak zıtlık (tezat) söz sanatına yer verilmiştir.

»Ağlanacak halimize güleriz çoğu zaman.

» Güneş her akşam batıp her gün doğuyorsa
Çiçekler solup solup tekrar açıyorsa
En derin yaralar kapanıyorsa
En büyük acılar unutuluyorsa
Neden korkulur hayatta söyleyin bana.

Söz Sanatları Türkçe 6.Sınıf

SÖZ SANATLARI

Söz sanatları, bir sözün etkisini daha da artırmak ya da bir ifadeyi daha anlaşılır hale getirmek için kullanılır. Sözcüklerin anlam çağrışımlarından ve sözcükler arası anlam ilişkilerinden yararlanılarak bazı söz sanatları yapılır. Söz sanatlarına başvurmaktaki amaç genel olarak ifadeye zenginlik katmak, ifadenin etkisini artırmak ya da az sözle çok şey ifade etmektir.

Türkçede ve Türk edebiyatında oldukça fazla söz sanatı kullanılır. Bu söz sanatlarının çoğu da şiirlerde karşımıza çıkar. Ortaokul düzeyinde bilinmesi gereken söz sanatları ise benzetme, kişileştirme, konuşturma, abartma ve zıtlık sanatlarıdır.

Benzetme (Teşbih)

İki varlık arasında güçlü olandan güçsüz olana özellik aktarımı şeklinde gerçekleşir. Birbirleri arasında benzetme sanatı yapılan varlıkların ortak bir yönü bulunmalıdır.

Çocuklarla karınca arasında kurulan ortak benzerlik yönü ise “toplanmaları“dır. Bu iki varlık arasında benzetme ilişkisi kurulurken “gibi” edatı kullanılarak benzetme cümlesi oluşturulmuştur.

Bütün bu unsurları sıralayacak olursak bu cümlenin benzetme unsurları şu şekilde adlandırılabilir:

Benzeyen: Çocuklar
Kendisine Benzetilen: Karınca
Ortak Benzerlik (Benzetme Yönü): Toplanmak
Benzetme Edatı: Gibi

Askerlerimiz ile aslan arasında kurulan ortak benzerlik yönü ise “cesur olmaları”dır. Aslan cesurdur, askerlerimiz de cesurdur. O halde askerlerimiz aslana bu açıdan benzemektedir. Bu iki varlık arasında benzetme ilişkisi kurulurken “kadar” edatı kullanılarak benzetme cümlesi oluşturulmuştur.

Bütün bu unsurları sıralayacak olursak bu cümlenin benzetme unsurları şu şekilde adlandırılabilir:

Benzeyen: Askerlerimiz
Kendisine Benzetilen: Aslan
Ortak Benzerlik (Benzetme Yönü): Cesur olmak
Benzetme Edatı: Kadar

Kişileştirme (Teşhis)

İnsan dışındaki varlıklara insan özelliklerinin verilmesidir. Bu söz sanatında çoğunlukla sadece insanda bulunan nitelikler insan dışındaki varlıklar için kullanılır.

Konuşturma (İntak)

Konuşmak, sadece insana özgü bir davranıştır. İnsan dışında herhangi bir varlık konuşturulduğunda “konuşturma” sanatı yapılmış olur. Aşağıdaki dörtlüğü konuşturma sanatı açısından inceleyelim.

Abartma (Mübalağa)

Bir varlığı, durumu ya da olayı olduğundan daha büyük veya daha küçük gösterme sanatıdır.

Zıtlık (Tezat)

Zıt anlamlı sözcüklerin veya kavramların aynı ifade içinde uyum halinde kullanılmasıdır.

nest...

oksabron ne için kullanılır patates yardımı başvurusu adana yüzme ihtisas spor kulübü izmit doğantepe satılık arsa bir örümceğin kaç bacağı vardır